Occasions op Facebook

Naast de bekende auto portals als AutoTrack, AutoScout24, Gaspedaal en Marktplaats maken autobedrijven steeds meer gebruik van Facebook om hun occasions aan te bieden. Dat is ook te lezen in de februari nieuwsbrief van AUMACON Car monitor. In het artikel met als kop: “Facebook wint terrein als occasionportal” is te lezen dat er via Facebook Marketplace op dit moment circa 70 duizend occasions worden aangeboden waarvan bijna de helft van (47%) van autobedrijven en handelaren.

Hoe plaats je occasions op Facebook Marketplace? 

Momenteel is de enige mogelijkheid om deze handmatig te plaatsen. In andere landen werkt Facebook al met zogenaamde voorraadpartners waarbij je automatisch (een selectie uit) de occasionvoorraad op Facebook Marketplace kan plaatsen. Echter, die zijn er op dit moment nog niet voor Nederland. Een ander nadeel is dat je occasions natuurlijk alleen zichtbaar zijn voor de actieve zoeker. En lijkt Facebook Marketplace nog niet echt in beeld bij het grote publiek die op zoek zijn naar een occasion. 

Afbeelding: Facebook Marketplace > Voertuigen > Auto’s

Auto’s posten op Facebook 

Je kan als autobedrijf natuurlijk ook gewoon je al occasions of juist de meest in het oog springende posten op Facebook. Eventueel voorzien van een link naar je website. Dit is ook een handmatige handeling. Het voordeel is dat deze posts ook onder de aandacht komt bij de Facebook bezoeker die op dat moment niet actief naar een occasion zoekt. Het nadeel is dat dergelijke posts het meest zichtbaar zijn onder degene die jou al kennen.  

Facebook Advertentie met productcatalogus 

Op dit moment is het onder de aandacht brengen van je occasions op Facebook (en nieuwe auto’s uiteraard) volgens ons het meest effectief met Facebook Ads. Het voordeel is dat je automatisch via een productcatalogus je voorraad op Facebook kunt promoten. Er zijn uitstekende mogelijkheden voorhanden om je doelgroep goed af te bakenen. Je bereikt ook de niet-actieve zoeker buiten degene die je al kent. 

*Zie ook ons blogbericht: Waarom je Facebook Ads moet koppelen aan WhatsApp

 

Occasions op Facebook: voor- en nadelen

In onderstaande tabel hebben wij de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden samengevat:

MogelijkhedenVoordeelNadeel
Facebook MarketplaceGratisHandmatig occasions plaatsen, alleen zichtbaar voor actieve zoeker
Facebook onbetaalde postsGratisHandmatig occasions plaatsen, meeste zichtbaarheid onder relaties die jou al kennen
Facebook AdsVia Feed, goed te targeten, je bereikt ook de niet-actieve zoeker Mediakosten, iets ingewikkelder
Adviesmeeting

Wil je weten hoe InfoTrade je kan helpen met het plaatsen van je occasions op Facebook?
Plan dan een “Adviesmeeting”. Dat is een vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners, via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat jou het beste uitkomt!

Ook interessant: