Trends die autobedrijven kansen bieden tijdens de coronacrisis

Trends die autobedrijven kansen bieden tijdens de coronacrisis 

De coronacrisis heeft een ongekende impact op de automotive sector. Autofabrieken sloten wereldwijd massaal hun deuren en de Europese nieuwverkopen kwamen in mei 52 procent lager uit dan in dezelfde maand vorig jaar. In Nederland was deze daling bijna 60 procent. Volgens de Europese autobranchevereniging ACEA zijn er in Europa bijna 1,5 miljoen voertuigen minder gemaakt wegens de coronacrisis en zijn 1,1 miljoen werknemers erdoor geraakt.

Nu het hoogtepunt van de coronacrisis achter ons is en we langzaam terugkeren naar een normalere situatie is het tijd om de balans op te maken. En hier zien we een aantal interessante ontwikkelingen. Autobedrijven die hier flexibel op inspringen komen sterker uit deze strijd.

Trend 1: Autobezit wordt belangrijker

De eerste berichten hierover kwamen uit China. In het post-coronatijdperk kiezen Chinese consumenten vaker voor de auto en minder voor het OV. In april werden er dan ook voor het eerst sinds tijden meer auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. In de VS zien we dezelfde trend: 93 procent van de forenzen geeft daar aan meer van de auto gebruik te maken en minder van het OV of de autodeel diensten. Daar komt bij dat 20 procent van de Amerikanen die nu geen auto bezitten, de aanschaf van een auto overwegen.

Ook in Nederland kiezen mensen vaker voor de auto vanwege corona. Uit onderzoek van de Bovag blijkt dat 50 procent van de OV-reizigers de overstap wil maken naar een alternatief vervoersmiddel. 57 procent van die mensen kiest dan voor het reizen met de auto. De meesten hebben al een auto, maar 1 op de 12 wil er eentje gaan kopen. In aantallen zijn dat ongeveer 175.000 potentiële autokopers. De verkoopcijfers bevestigen het. In mei werden er ruim 110.000 occasions verkocht door autobedrijven zo blijkt uit cijfers van de Bovag. Het op een na hoogste verkoopcijfer van tweedehands auto’s ooit!

Trend 2: Consumenten zoeken naar de beste deals

Autodealer trends | InfoTrade Auto,otive

Tijdens de coronacrisis bleven de autoshowrooms weliswaar open, maar de klanten kwamen er niet of nauwelijks. Zelfs ondanks allerlei veiligheidsmaatregelen die autobedrijven troffen, zoals het beschikbaar stellen van desinfecterende handgels, 1,5 meter afstand houden en bezichtiging op afspraak bleef het stil in de showroom. En nog steeds zijn autokopers hierin terughoudend. 

In plaats daarvan zoeken ze massaal online naar de beste deals. Een auto online kopen is voor veel kopers geen belemmering meer en het autobedrijf met de beste deals maakt de meeste kans om een auto te verkopen. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat je met de prijs gaat stunten. Een mooie deal kan ook een laag rentepercentage zijn op een financiering, gespreide betaling of een extra hoge korting wanneer er geen auto wordt ingeruild.

Trend 3: Alternatieven bieden voor een bezoek aan de dealer

Als de klant niet naar de showroom komt, komt de showroom naar de klant. Dat is het motto van veel autobedrijven tegenwoordig en een slimme manier om in te springen op de huidige realiteit. In no-time zijn er nieuwe diensten uit te grond gestampt en zijn bestaande diensten verder uitgebreid. Want een testrit aan huis was al mogelijk. En ook de digitale showroom was ook voor corona bij veel dealers al een feit. Hetzelfde geldt voor zaken als de online car configurator en het gebruik van video. 

Alleen de mate waarin er nu gebruik van wordt gemaakt is wel nieuw. Het aankoopproces, oftewel de ‘customer journey’, verloopt veel meer online. Van de eerste oriëntatie op occasionportals en de dealerwebsite via WhatsApp-communicatie, videobellen tot en met de proefrit aan huis en tot slot de aflevering aan huis van de zojuist aangeschafte auto. Alles gaat online en virtueel, met zo min mogelijk fysiek contact.

Trend 4: Autoshows gecancelled, kansen voor kleinschalige evenementen

Er ging een schokgolf door de autobranche toen duidelijk werd dat de Autosalon van Genève geannuleerd zou worden. Of meer precies: toen de Zwitserse regering het evenement op 28 februari verbood. Ook de AutoTechnica in Brussel, de Autosalon van Parijs, de North American International Auto Show en de New York International Auto Show moesten er kort daarna aan geloven. Inmiddels is duidelijk dat grote auto-evenementen ook op de lange termijn waarschijnlijk niet gaan plaatsvinden. De organisatoren kiezen ervoor om evenementen te verplaatsen of helemaal niet door te laten gaan in de hoop dat het volgend jaar beter zal zijn. 

Nu hadden de autoshows het ook voor corona al moeilijk. Veel merken doen niet meer mee omdat ze de kosten voor de dure shows niet meer willen of kunnen verantwoorden. Lamborghini kondigde deze maand aan helemaal niet meer mee te doen aan autoshows. In plaats daarvan gaat het exclusieve merk zelf rij-evenementen en lifestyle evenementen organiseren voor haar klanten. Kleinschalig en daarom goed passend in de huidige tijd waarin 1,5 meter afstand houden de norm is. Lamborghini kan hier als voorbeeld dienen: zelf kleinschalige, lokale evenementen organiseren biedt kansen voor ondernemende dealerbedrijven om in contact te komen met autokopers.

Conclusie

De coronacrisis zorgt voor een snellere adoptie van digitalisering binnen de autobranche. Online diensten zoals de digitale showroom, videobellen en rechtstreeks WhatsApp-contact worden intensiever gebruikt. De proefrit en de aflevering van de auto aan huis hebben een vaste plek veroverd in het hart van de autokoper, die steeds vaker kiest voor het gemak van online kopen. Tegelijkertijd vallen nationale en internationale autoshows weg als traditionele manier om nieuwe auto’s aan het publiek te tonen. In plaats daarvan zouden lokale evenementen die rol kunnen overnemen voor een directe verbinding met de lokale autokoper. 

Trends die autobedrijven kansen bieden tijdens de coronacrisis 

De coronacrisis heeft een ongekende impact op de autobranche. Autofabrieken sloten wereldwijd massaal hun deuren en de Europese nieuwverkopen kwamen in mei 52 procent lager uit dan in dezelfde maand vorig jaar. In Nederland was deze daling bijna 60 procent. Volgens de Europese autobranchevereniging ACEA zijn er in Europa bijna 1,5 miljoen voertuigen minder gemaakt wegens de coronacrisis en zijn 1,1 miljoen werknemers erdoor geraakt.

Nu het hoogtepunt van de coronacrisis achter ons is en we langzaam terugkeren naar een normalere situatie is het tijd om de balans op te maken. En hier zien we een aantal interessante ontwikkelingen. Autobedrijven die hier flexibel op inspringen komen sterker uit deze strijd.

Trend 1: Autobezit wordt belangrijker

De eerste berichten hierover kwamen uit China. In het post-coronatijdperk kiezen Chinese consumenten vaker voor de auto en minder voor het OV. In april werden er dan ook voor het eerst sinds tijden meer auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. In de VS zien we dezelfde trend: 93 procent van de forenzen geeft daar aan meer van de auto gebruik te maken en minder van het OV of de autodeel diensten. Daar komt bij dat 20 procent van de Amerikanen die nu geen auto bezitten, de aanschaf van een auto overwegen.

Ook in Nederland kiezen mensen vaker voor de auto vanwege corona. Uit onderzoek van de Bovag blijkt dat 50 procent van de OV-reizigers de overstap wil maken naar een alternatief vervoersmiddel. 57 procent van die mensen kiest dan voor het reizen met de auto. De meesten hebben al een auto, maar 1 op de 12 wil er eentje gaan kopen. In aantallen zijn dat ongeveer 175.000 potentiële autokopers. De verkoopcijfers bevestigen het. In mei werden er ruim 110.000 occasions verkocht door autobedrijven zo blijkt uit cijfers van de Bovag. Het op een na hoogste verkoopcijfer van tweedehands auto’s ooit!

Trend 2: Consumenten zoeken naar de beste deals

Autodealer trends | InfoTrade Auto,otive

Tijdens de coronacrisis bleven de autoshowrooms weliswaar open, maar de klanten kwamen er niet of nauwelijks. Zelfs ondanks allerlei veiligheidsmaatregelen die autobedrijven troffen, zoals het beschikbaar stellen van desinfecterende handgels, 1,5 meter afstand houden en bezichtiging op afspraak bleef het stil in de showroom. En nog steeds zijn autokopers hierin terughoudend. 

In plaats daarvan zoeken ze massaal online naar de beste deals. Een auto online kopen is voor veel kopers geen belemmering meer en het autobedrijf met de beste deals maakt de meeste kans om een auto te verkopen. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat je met de prijs gaat stunten. Een mooie deal kan ook een laag rentepercentage zijn op een financiering, gespreide betaling of een extra hoge korting wanneer er geen auto wordt ingeruild.

Autodealer trends | InfoTrade Auto,otive

Tijdens de coronacrisis bleven de autoshowrooms weliswaar open, maar de klanten kwamen er niet of nauwelijks. Zelfs ondanks allerlei veiligheidsmaatregelen die autobedrijven troffen, zoals het beschikbaar stellen van desinfecterende handgels, 1,5 meter afstand houden en bezichtiging op afspraak bleef het stil in de showroom. En nog steeds zijn autokopers hierin terughoudend. 

In plaats daarvan zoeken ze massaal online naar de beste deals. Een auto online kopen is voor veel kopers geen belemmering meer en het autobedrijf met de beste deals maakt de meeste kans om een auto te verkopen. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat je met de prijs gaat stunten. Een mooie deal kan ook een laag rentepercentage zijn op een financiering, gespreide betaling of een extra hoge korting wanneer er geen auto wordt ingeruild.

Trend 3: Alternatieven bieden voor een bezoek aan de dealer

Als de klant niet naar de showroom komt, komt de showroom naar de klant. Dat is het motto van veel autobedrijven tegenwoordig en een slimme manier om in te springen op de huidige realiteit. In no-time zijn er nieuwe diensten uit te grond gestampt en zijn bestaande diensten verder uitgebreid. Want een testrit aan huis was al mogelijk. En ook de digitale showroom was ook voor corona bij veel dealers al een feit. Hetzelfde geldt voor zaken als de online car configurator en het gebruik van video. 

Alleen de mate waarin er nu gebruik van wordt gemaakt is wel nieuw. Het aankoopproces, oftewel de ‘customer journey’, verloopt veel meer online. Van de eerste oriëntatie op occasionportals en de dealerwebsite via WhatsApp-communicatie, videobellen tot en met de proefrit aan huis en tot slot de aflevering aan huis van de zojuist aangeschafte auto. Alles gaat online en virtueel, met zo min mogelijk fysiek contact.

Trend 4: Autoshows gecancelled, kansen voor kleinschalige evenementen

Er ging een schokgolf door de autobranche toen duidelijk werd dat de Autosalon van Genève geannuleerd zou worden. Of meer precies: toen de Zwitserse regering het evenement op 28 februari verbood. Ook de AutoTechnica in Brussel, de Autosalon van Parijs, de North American International Auto Show en de New York International Auto Show moesten er kort daarna aan geloven. Inmiddels is duidelijk dat grote auto-evenementen ook op de lange termijn waarschijnlijk niet gaan plaatsvinden. De organisatoren kiezen ervoor om evenementen te verplaatsen of helemaal niet door te laten gaan in de hoop dat het volgend jaar beter zal zijn. 

Nu hadden de autoshows het ook voor corona al moeilijk. Veel merken doen niet meer mee omdat ze de kosten voor de dure shows niet meer willen of kunnen verantwoorden. Lamborghini kondigde deze maand aan helemaal niet meer mee te doen aan autoshows. In plaats daarvan gaat het exclusieve merk zelf rij-evenementen en lifestyle evenementen organiseren voor haar klanten. Kleinschalig en daarom goed passend in de huidige tijd waarin 1,5 meter afstand houden de norm is. Lamborghini kan hier als voorbeeld dienen: zelf kleinschalige, lokale evenementen organiseren biedt kansen voor ondernemende dealerbedrijven om in contact te komen met autokopers.

Conclusie

De coronacrisis zorgt voor een snellere adoptie van digitalisering binnen de autobranche. Online diensten zoals de digitale showroom, videobellen en rechtstreeks WhatsApp-contact worden intensiever gebruikt. De proefrit en de aflevering van de auto aan huis hebben een vaste plek veroverd in het hart van de autokoper, die steeds vaker kiest voor het gemak van online kopen. Tegelijkertijd vallen nationale en internationale autoshows weg als traditionele manier om nieuwe auto’s aan het publiek te tonen. In plaats daarvan zouden lokale evenementen die rol kunnen overnemen voor een directe verbinding met de lokale autokoper. 

Ook interessant: