Help, niemand leest mijn oude content!

Het overkomt elke ondernemer wel eens, je stopt al je tijd en moeite in een stuk tekst voor op je website. Op eerste oogopslag weet de post vele kijkers aan te trekken, en dus ook veel potentiële klanten. Na een tijdje lijkt alle moeite die je in de post hebt gestopt weg te vallen, het verkeer neemt af. Content creatie blijkt toch moeilijker te zijn dan gedacht en je weet niet heel goed hoe je deze situatie moet aanpakken. Nu is de vraag, hoe zorg je ervoor dat oude content relevant blijft?

De Google hooiberg

Als je het nog niet wist, duurzaamheid geldt ook voor online contentcreatie! Het probleem met blogs is dat er vaak een houdbaarheidsdatum aan vast zit, al is deze niet altijd zichtbaar. Informatie kan verdwalen in de Google hooiberg van artikelen en blog posts, waardoor posts die eerst veel aandacht trokken nu op de achtergrond vallen. Doordat er steeds zoveel informatie bij komt is vaak de redenering achter het verdwijnen van jouw posts dat het taalgebruik niet meer up-to-date is, of de informatie is al algemeen bekend.

Recycle je content!

Misschien schreef je twee jaar geleden als eerste over de impact die corona op de automotive markt kan hebben. Twee jaar geleden was dit goud waard. 

Het woordje ‘Corona’ was een kersverse term, waar veel mensen meer over wilde weten. Nu je twee jaar later kijkt, is bijna alle nieuwsmedia van 2022 gebaseerd op de invloed die corona heeft op verschillende vlakken van ons leven. Zoals je misschien al hardop denkt, jouw blogpost is oud nieuws.

Wij hebben vijf manieren waarop jij je contentcreatie een make-over kan geven! Een make-over van je content kan er voor zorgen dat je jouw posts kan hergebruiken, oftewel recyclen.

1. Relevante links

Een van de eerste oplossing hiervoor is het updaten van interne en externe links. In de tekst die je hebt geschreven verwijs je waarschijnlijk naar andere artikelen die toen relevant waren. Helaas, bieden deze externe links nu misschien alleen nog maar oude informatie, of zelfs informatie dat niet meer klopt. Zoals we zelf al door hadden, wisten wij in 2019 eigenlijk niks van corona af. 

Interne links kunnen nu misschien door refereren naar recente blog posts, en andersom! Zet een linkje in een van je nieuwste posts, naar een stuk tekst waar de lezer iets aan heeft. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw content creatie de lezer interesseert en dat de potentiële klant er iets van leert.

2. Verouderde keywords

Een ander probleem met oude blogs is dat de keywords niet meer relevant zijn. Gebruik keywords die nu veel worden opgezocht, of die in de toekomst relevant zouden kunnen zijn. 

Google stelt prioriteit aan keywords met een hoog zoekvolume. Op deze manier komen sommige websites bovenaan de zoekresultaten te staan. Hint: daar wil jij tussen staan. Nu recycle je oude content en creëer je nieuwe content, allemaal door er een nieuwe draai aan te geven. Heel efficiënt dus!

3. Layout

Over updaten gesproken, naast taalgebruik is het visuele aspect van je website ook belangrijk. De afbeeldingen en layout van de website zorgen ervoor dat de lezer een fijne leeservaring heeft, en dus mogelijk blijft doorlezen. Content creatie stopt dus niet bij het produceren van een tekst!

Een paar jaar terug was de manier van schrijven best formeel. Nu moet jij je verhaal doen alsof je een vriend aanspreekt, het voelt vertrouwd aan. Zoals je misschien in deze blogpost al door hebt, spreek ik de lezer aan met ‘je’, hoe vat jij dit als lezer op? Natuurlijk ligt het ook aan het type contentcreatie en moet je de toon van je blogs daar op aanpassen. Het is een aspect waar je over na moet denken, hoe spreek jij je lezer aan?

4. Verschillende media

Een andere manier waarop een bezoekje aan jouw website vertrouwd en modern kan aanvoelen, is door verschillende soorten media te gebruiken. Tegenwoordig zijn mensen op diverse platforms te vinden, maak hier gebruik van! Content creatie is dus niet gelimiteerd tot jouw website. Het resultaat van verschillende media zou een groter bereik kunnen zijn, meer potentiële klanten zien nu jouw content.

Video formaat

De eerste optie is natuurlijk videoformaat, YouTube is een van de grootste search engines en biedt dus veel kansen. Meer over hoe je YouTube effectief kan inzetten lees je hier.

Het is nu makkelijker om de toon van jouw tekst aan te geven, ook vinden veel mensen het veel makkelijker om snel een video te bekijken in plaats van een lap tekst.

Content snacks

Een andere manier waarop je diverse media kan gebruiken is het reposten van blog stukjes op andere media platforms. Dit worden ook wel content snacks genoemd.

Content snacks zijn kleine fragmenten die je uit je tekst haalt en post op je social media, op deze manier trek je een publiek aan die jouw content creatie interessant vindt. Een voorbeeld hiervan is het posten van een stukje tekst op Twitter, start een discussie.

Social media 

Op social media kan je ook een netwerk opbouwen door opzettelijk met bepaalde accounts interactief te zijn. Volg bijvoorbeeld een platform op Instagram die in jouw niche content creëert, de interactie kan er voor zorgen dat hun volgers ook een kijkje bij jou komen kijken. Vanaf hier kan je de volger door linken naar je website of specifieke blog, die je natuurlijk in je bio hebt staan!

5. Storylining

Nog een idee om een oude post weer relevant te maken is het gebruik van storylining (ook wel de Hub&Spoke methode genoemd). Storylining is het verdelen van een verhaal over verschillende blogposts, waardoor de lezer door klikt naar het volgende ‘verhaal’ om een geheel plaatje te krijgen. 

Neem onder andere je oude blog over ‘de impact die corona op de automotive markt kan hebben’, schrijf nu het vervolg! Je kan het er bijvoorbeeld over hebben of jouw voorspelling waarheid is geworden. Zorg er wel voor dat je altijd terug linkt naar het originele verhaal waarvan jij wil dat mensen het blijven lezen. Zie het als een soort mindmap, waarvan alle pijltjes die er van af komen aanvullende informatie is:

 

In het kort… 

We kunnen stellen dat er vele methodes zijn die kunnen helpen met het genereren van het verkeer naar een oude blogpost. De content creatie van blogposts is een langdurig proces dat niet stopt bij het publiceren van jouw artikel! In de makeover van jouw content let je op de relevantie van links, keywords en layout. 

Verder kan je een blogpost ook omtoveren tot een video of podcast, zodat je mensen op alle platforms bereikt. Een specifiek techniek zoals storylining zorgt niet alleen voor een duidelijk plaatje die de lezer zich kan inbeelden. Het zorgt er ook voor dat alles terug gelinkt wordt naar jouw oude post met weinig verkeer. 

Al deze manieren kunnen er voor zorgen dat jij oude posts weer relevant maakt en posts recycled! Wil je meer weten over wat wij kunnen betekenen op het gebied van content creatie? Neem dan contact met ons op!

Ook interessant:

× Vragen? 👉