5 manieren om effectief YouTube in te zetten

Tegenwoordig bekijken autokopers massaal YouTube-video’s voordat ze een auto gaan kopen. Onder andere op basis van YouTube hebben ze vaak al hun keuze gemaakt voordat ze de showroom instappen. Het gebruik van YouTube kan een (kosten)effectieve manier zijn om je bedrijf te laten groeien, als het regelmatig wordt ingezet als onderdeel van je marketingstrategie.

Niet zeker of YouTube jou kan helpen om te groeien? Hier zijn 5 voordelen van het gebruik van YouTube.

1. Surf mee op YouTube’s ‘traffic’

Meer dan 4 miljard video’s worden dagelijks bekeken. Daardoor is je doelgroep makkelijk te bereiken, zowel door zelf video’s te produceren en plaatsen als te adverteren op video’s van anderen.

  • YouTube is de op één na grootste zoekmachine en de op twee na meest bezochte website ter wereld, na respectievelijk Google en Facebook.
  • Elke maand bezoeken 1 miljard mensen YouTube wereldwijd
  • Elke 60 seconden wordt er 100 uur aan video geüpload naar YouTube

Aangezien het bereik van YouTube zo groot is zal je gegarandeerd een groep mensen vinden die je enthousiaste fans en klanten zullen worden, zolang je ze entertaint, oplossingen biedt voor hun problemen en hun vragen beantwoordt.

2. YouTube helpt je gevonden te worden op Google

Dankzij Google Universal Search worden video’s, afbeeldingen, nieuws, boeken en lokale zoekopdrachten samengevoegd in de zoekresultaten van Google, om zo de meest bruikbare informatie te bieden voor mensen die zoeken. Het is je misschien opgevallen dat video’s vaker verschijnen in de zoekresultaten van Google. Dit laat zien dat Google videos net zo belangrijk vindt als pagina’s met alleen tekst.

 

Je kunt hiervan profiteren door artikelen van hoge kwaliteit op jouw website te plaatsen en aanvullende video’s op YouTube te maken. Op deze wijze bouw je backlinks naar je site op, dat betekent dat je vaker op Google wordt gevonden. Door YouTube te gebruiken in jouw marketingstrategie voor je bedrijf, vergoot je ook de autoriteit van jouw website. Hoe meer autoriteit jouw website heeft in de ogen van Google, hoe hoger al jouw pagina’s in de zoekresultaten zullen scoren.

3. Je content blijft in leven

Al je content die je al hebt gemaakt kun je een nieuwe bestemming geven zonder dat je al te veel tijd hoeft te besteden of in dure apparatuur hoeft te investeren. Het herbestemmen van content die je al hebt gemaakt, is een effectieve vorm van contentmarketing, omdat je een publiek kunt bereiken dat geïnteresseerd is in dat specifieke type content.

Een blogpost kan bijvoorbeeld makkelijk opnieuw worden gebruikt in vele formaten, waaronder:

  • Podcast
  • ‘Infographics’
  • Presentaties
  • Videoserie

Zo kun je met slechts 1 idee minimaal 4 stukken content creëren, wat resulteert in een betrokken publiek dat de informatie die je aanlevert makkelijk kan verwerken.  

4. Bouw je e-maillijst op

Nog een voordeel is de mogelijkheid om een e-maillijst op te bouwen terwijl je waardevolle, boeiende content blijft leveren. Gebruik software waarmee je jouw aanmeldingsformulier rechtstreeks in YouTube-video’s kunt insluiten. Een video kan tijdelijk worden stopgezet zodat kijkers hun e-mailadres kunnen invoeren en zich kunnen abonneren op jouw nieuwsbrief, voordat ze verder gaan. Het is makkelijker dan ooit om je e-maillijst op te bouwen terwijl je boeiend blijft voor jouw publiek.

Video adverteren

5. Target je doelgroep met Google Ads voor video

Met Google Ads voor video krijg je gerichte toegang tot je publiek door te adverteren op andere video’s die jouw publiek bekijkt en zoekt. Het grootste voordeel van Google Ads is dat je alleen betaalt voor betrokken weergaven. Er is sprake van een betrokken weergave wanneer een kijker je advertentie minimaal 30 seconden bekijkt. Dit betekent dat als jouw videoadvertentie wordt overgeslagen je niets betaalt.

Een ander groot voordeel van Google Ads voor video is het potentieel om je publiek te laten groeien door middel van ‘earned views’. Deze weergaven zijn gratis en worden verdiend wanneer iemand ervoor kiest om je videoadvertentie te bekijken, vervolgens binnen een periode van 7 dagen 1 of meer video’s op jouw YouTube-kanaal bekijkt. Als iemand 2 tot 4 video’s op je kanaal bekijkt dan is de kans groter dat ze zich abonneren op je kanaal.

Wil je meer weten over hoe YouTube jouw automotive bedrijf kan helpen groeien? Neem dan contact met ons op!

Ook interessant: