Tips om meer uit Google Mijn Bedrijf te halen

“You never get a second chance for a first impression”

Google Mijn Bedrijf (GMB) is gratis en vooral voor lokale ondernemingen een belangrijke tool om zichtbaar te zijn op de Google-kaart. Binnen Google Mijn Bedrijf heb je een eigen pagina, waar je alle relevante bedrijfsinformatie in kunt zetten. Potentiële klanten krijgen zo al jouw informatie, zelfs zonder dat ze op jouw website of in jouw onderneming zijn geweest, in één oogopslag te zien. Zo ben je direct zichtbaar op Google Maps en wordt je hoger gerankt in de zoekresultaten. Een goed idee dus om hier aandacht aan te besteden om zodoende meer traffic naar jouw bedrijf en website te krijgen.

1. Update het GMB profiel met relevante bedrijfsinformatie 

De eerste en belangrijkste stap die gezet moet worden is het updaten van het profiel met relevante bedrijfsinformatie. Gebruik hier altijd actuele en accurate informatie voor. Als bezoekers jou in Google vinden, is het noodzakelijk dat alle informatie juist is. Daarbij kan iedereen, mits de informatie juist is ingevuld, meteen zien wat voor bedrijf jij bent, waar je voor staat en waar je bent gevestigd. Dit is een kansrijke mogelijkheid om de juiste eerste indruk te geven. Denk tijdens het invullen aan:

  • Bedrijfsnaam
  • Telefoonnummer
  • Adres
  • Website
  • Categorie
  • Beschrijving
  • Veel gestelde vragen en antwoorden
  • Relevante foto’s
2. Zorg altijd voor consistente bedrijfsinformatie 

De informatie die op de Google Mijn Bedrijf staat moet altijd overeenkomen met de rest van jouw bedrijfsinformatie op het internet. Zorg dat gegevens zoals naam, adres en telefoonnummer gelijk zijn aan de informatie die je op jouw website en social media kanalen deelt. Komen de gegevens niet overeen, dan heeft dit vervolgens een negatief effect op jouw Google ranking. Consistente informatie zorgt ervoor dat je vertrouwen uitstraalt en uiteindelijk waarom klanten juist voor jou zullen kiezen.

3. Plaats relevante content 

Via de posts op jouw GMB account kun je eenvoudig updates toevoegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het delen van evenementen, aanbiedingen, blogs en producten, maar ook vakantie berichten. Steeds meer potentiële klanten baseren hun keuze op relevante en handige posts die worden weergegeven. Goed om in gedachte te houden is het feit dat voor een post maximaal 300 woorden gebruikt mag worden. Probeer ook altijd leesbare teksten te plaatsen, zonder te veel vak jargon.

4. Kies een geschikte categorie 

De keuze van de juiste categorie is essentieel voor jouw Google Mijn Bedrijf pagina. Hiermee help je Google in feite met de keuze die zij maken in de zoekresultaten van Google gebruikers. Er is een lange lijst van categorieën beschikbaar waaruit gekozen kan worden. Zelf een categorie aanmaken behoort niet tot de mogelijkheden, kies dan een algemene categorie die het beste past bij jouw onderneming. Gelukkig worden er  updates uitgevoerd, waardoor er met enige regelmaat nieuwe categorieën worden aangeboden. Houd dus altijd de updates in de gaten en pas dit aan wanneer mogelijk.

5. Upload foto’s in hoge kwaliteit 

Het spreekt voor zich dat er kwalitatief goede foto’s geplaatst dienen te worden. Door het plaatsen van een vage of niet relevante foto zullen bezoekers direct afhaken en word je als bedrijf niet serieus genomen. Foto’s zeggen in veel gevallen meer dan woorden, waardoor jij beter gezien zal worden dan een concurrent. Handig om te weten zijn de foto voorwaarden, wij zetten ze op een rijtje, zodat je direct aan de slag kunt:

  • Minimaal 400 x 300 pixels met een minimale grootte van 10 KB
  • Maximaal 10000 x 10000 pixels en een maximale grootte van 25 MB
  • Foto’s in JPG of PNG
6. Gebruik een lokaal telefoonnummer 

Door het gebruik van een lokaal telefoonnummer is het duidelijk dat je daadwerkelijk een lokaal bedrijf bent. Behalve dat een telefoonnummer overal gelijk moet zijn is het ook raadzaam om geen mobiel telefoonnummer als bedrijfsnummer te gebruiken.

7. Monitor vragen en antwoorden 

De mogelijkheid van Google Mijn Bedrijf om online vragen en antwoorden te plaatsen is daarmee wat ons betreft ook één van de fijnste. Hier kunnen vragen door potentiële klanten gesteld worden, waar jij online het beste antwoord op kunt geven. Hier kun je direct op reageren, waardoor alle bezoekers het antwoord te zien krijgen. Zorg wel dat je als bedrijf altijd een antwoord geeft, dit is namelijk een prachtige kans om met jouw klant te communiceren. Door snel te reageren met een concreet antwoord, wordt je gezien als een actief en professioneel bedrijf.

8. Verzamel Google reviews

Het ontvangen van reviews is zowel voor het vertrouwen van (potentiële) klanten als voor jouw Google ranking belangrijk. Positieve reviews zorgen voor meer zichtbaarheid en verhogen het vertrouwen van huidige en toekomstige klanten. Krijg je een ongegronde review? Reageer hier dan altijd kalm en rustig op, ook hiermee ben jij degene die de toon zet voor jouw bedrijf. Als idee om meer Google reviews te krijgen is om een uitnodiging in jouw e-mail handtekening toe te voegen, met daarbij een link naar de pagina met de mogelijkheid om een review te plaatsen.

Conclusie

Met bovenstaande tips ben je in staat om een kick-ass Google Mijn Bedrijf pagina te maken. Het is niet moeilijk en kan een wezenlijk verschil maken in de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf. Ons advies: investeer tijd in het aanmaken van jouw GMB pagina, zorg voor regelmatige updates en blijf de pagina bewaken. De kans dat je hiermee een stap voorloopt op de concurrentie is groot. Daarbij worden potentiële klanten ook daadwerkelijke klanten.

“You never get a second chance for a first impression”

Google Mijn Bedrijf (GMB) is gratis en vooral voor lokale ondernemingen een belangrijke tool om zichtbaar te zijn op de Google-kaart. Binnen Google Mijn Bedrijf heb je een eigen pagina, waar je alle relevante bedrijfsinformatie in kunt zetten. Potentiële klanten krijgen zo al jouw informatie, zelfs zonder dat ze op jouw website of in jouw onderneming zijn geweest, in één oogopslag te zien. Zo ben je direct zichtbaar op Google Maps en wordt je hoger gerankt in de zoekresultaten. Een goed idee dus om hier aandacht aan te besteden om zodoende meer traffic naar jouw bedrijf en website te krijgen.

1. Update het GMB profiel met relevante bedrijfsinformatie 

De eerste en belangrijkste stap die gezet moet worden is het updaten van het profiel met relevante bedrijfsinformatie. Gebruik hier altijd actuele en accurate informatie voor. Als bezoekers jou in Google vinden, is het noodzakelijk dat alle informatie juist is. Daarbij kan iedereen, mits de informatie juist is ingevuld, meteen zien wat voor bedrijf jij bent, waar je voor staat en waar je bent gevestigd. Dit is een kansrijke mogelijkheid om de juiste eerste indruk te geven. Denk tijdens het invullen aan:

  • Bedrijfsnaam
  • Telefoonnummer
  • Adres
  • Website
  • Categorie
  • Beschrijving
  • Veel gestelde vragen en antwoorden
  • Relevante foto’s
2. Zorg altijd voor consistente bedrijfsinformatie 

De informatie die op de Google Mijn Bedrijf staat moet altijd overeenkomen met de rest van jouw bedrijfsinformatie op het internet. Zorg dat gegevens zoals naam, adres en telefoonnummer gelijk zijn aan de informatie die je op jouw website en social media kanalen deelt. Komen de gegevens niet overeen, dan heeft dit vervolgens een negatief effect op jouw Google ranking. Consistente informatie zorgt ervoor dat je vertrouwen uitstraalt en uiteindelijk waarom klanten juist voor jou zullen kiezen.

3. Plaats relevante content 

Via de posts op jouw GMB account kun je eenvoudig updates toevoegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het delen van evenementen, aanbiedingen, blogs en producten, maar ook vakantie berichten. Steeds meer potentiële klanten baseren hun keuze op relevante en handige posts die worden weergegeven. Goed om in gedachte te houden is het feit dat voor een post maximaal 300 woorden gebruikt mag worden. Probeer ook altijd leesbare teksten te plaatsen, zonder te veel vak jargon.

4. Kies een geschikte categorie 

De keuze van de juiste categorie is essentieel voor jouw Google Mijn Bedrijf pagina. Hiermee help je Google in feite met de keuze die zij maken in de zoekresultaten van Google gebruikers. Er is een lange lijst van categorieën beschikbaar waaruit gekozen kan worden. Zelf een categorie aanmaken behoort niet tot de mogelijkheden, kies dan een algemene categorie die het beste past bij jouw onderneming. Gelukkig worden er  updates uitgevoerd, waardoor er met enige regelmaat nieuwe categorieën worden aangeboden. Houd dus altijd de updates in de gaten en pas dit aan wanneer mogelijk.

5. Upload foto’s in hoge kwaliteit 

Het spreekt voor zich dat er kwalitatief goede foto’s geplaatst dienen te worden. Door het plaatsen van een vage of niet relevante foto zullen bezoekers direct afhaken en word je als bedrijf niet serieus genomen. Foto’s zeggen in veel gevallen meer dan woorden, waardoor jij beter gezien zal worden dan een concurrent. Handig om te weten zijn de foto voorwaarden, wij zetten ze op een rijtje, zodat je direct aan de slag kunt:

  • Minimaal 400 x 300 pixels met een minimale grootte van 10 KB
  • Maximaal 10000 x 10000 pixels en een maximale grootte van 25 MB
  • Foto’s in JPG of PNG
6. Gebruik een lokaal telefoonnummer 

Door het gebruik van een lokaal telefoonnummer is het duidelijk dat je daadwerkelijk een lokaal bedrijf bent. Behalve dat een telefoonnummer overal gelijk moet zijn is het ook raadzaam om geen mobiel telefoonnummer als bedrijfsnummer te gebruiken.

7. Monitor vragen en antwoorden 

De mogelijkheid van Google Mijn Bedrijf om online vragen en antwoorden te plaatsen is daarmee wat ons betreft ook één van de fijnste. Hier kunnen vragen door potentiële klanten gesteld worden, waar jij online het beste antwoord op kunt geven. Hier kun je direct op reageren, waardoor alle bezoekers het antwoord te zien krijgen. Zorg wel dat je als bedrijf altijd een antwoord geeft, dit is namelijk een prachtige kans om met jouw klant te communiceren. Door snel te reageren met een concreet antwoord, wordt je gezien als een actief en professioneel bedrijf.

8. Verzamel Google reviews

Het ontvangen van reviews is zowel voor het vertrouwen van (potentiële) klanten als voor jouw Google ranking belangrijk. Positieve reviews zorgen voor meer zichtbaarheid en verhogen het vertrouwen van huidige en toekomstige klanten. Krijg je een ongegronde review? Reageer hier dan altijd kalm en rustig op, ook hiermee ben jij degene die de toon zet voor jouw bedrijf. Als idee om meer Google reviews te krijgen is om een uitnodiging in jouw e-mail handtekening toe te voegen, met daarbij een link naar de pagina met de mogelijkheid om een review te plaatsen.

Conclusie

Met bovenstaande tips ben je in staat om een kick-ass Google Mijn Bedrijf pagina te maken. Het is niet moeilijk en kan een wezenlijk verschil maken in de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf. Ons advies: investeer tijd in het aanmaken van jouw GMB pagina, zorg voor regelmatige updates en blijf de pagina bewaken. De kans dat je hiermee een stap voorloopt op de concurrentie is groot. Daarbij worden potentiële klanten ook daadwerkelijke klanten.

Ook interessant: