LeaseVergelijker realiseert een toppositie in de organische zoekresultaten van Google

Als relatief jonge speler in de automotive branche heeft het team van LeaseVergelijker 5 jaar geleden gekozen om vol in te zetten op paid search (Search Engine Advertising). Op dat moment was dit hét medium om zo snel mogelijk en kwalitatief hoge online bezoeken te bereiken. SEO (Search Engine Optimization) was toen nog niet interessant genoeg om in te zetten en hun doel te bereiken. Destijds moest er geconcurreerd worden met domeinen die al vele jaren bestonden en daarmee een hogere autoriteit hadden gecreëerd. In februari 2019 besloot LeaseVergelijker samen met InfoTrade Automotive Marketing aan de slag te gaan met SEO optimalisaties om hier verandering in te brengen.

Resultaten

 





Als relatief jonge speler in de automotive branche heeft het team van LeaseVergelijker 5 jaar geleden gekozen om vol in te zetten op paid search (Search Engine Advertising). Op dat moment was dit hét medium om zo snel mogelijk en kwalitatief hoge online bezoeken te bereiken. SEO (Search Engine Optimization) was toen nog niet interessant genoeg om in te zetten en hun doel te bereiken.

Destijds moest er geconcurreerd worden met domeinen die al vele jaren bestonden en daarmee een hogere autoriteit hadden gecreëerd. In februari 2019 besloot LeaseVergelijker samen met InfoTrade Automotive Marketing aan de slag te gaan met SEO optimalisaties om hier verandering in te brengen.

Resultaten

Wat heeft het opgeleverd?

Na de verlegging van de focus van SEA naar SEO komt 55% van de online bezoeken via SEO “gratis” binnen bij LeaseVergelijker. De positie in de organische resultaten was in februari 2019 gemiddeld 19,3. In februari 2020 is deze positie flink gestegen naar gemiddeld 1,9. 

Andere belangrijke resultaten:

  1. Een stijging van het totaal aantal gebruikers in een maand van bijna 25%.
  2. Een stijging in het aantal SEO gebruikers van 110%.
  3. Een omzetstijging van 108%.
  4. Een daling in het aantal SEA gebruikers van bijna 50%.
  5. Een daling in de SEA kosten van 65%.

De uitdaging

Er werd geconstateerd dat het inzetten van SEA na enige tijd steeds duurder werd doordat het aantal concurrenten steeg. Tegelijkertijd bood dit ook kansen: de stijging in het volume van de zoekopdrachten sloot naadloos aan op de vraag naar het product private lease. Het aandeel SEA in het verkeer van LeaseVergelijker was ruim 75% in januari 2019! Dit was een enorme kostenpost die zwaar drukte op de marges. Ook voor de cashflow binnen LeaseVergelijker was dit een last, waarvoor op korte termijn een oplossing diende te komen. 

In Q2 2019 is daarom besloten om het roer om te gooien en de focus te verleggen naar Search Engine Optimization en ander ‘gratis’ online bezoeken. Vanwege de jonge leeftijd van het domein was dit een groot risico, omdat het doorgaans een aantal maanden duurt om zichtbare resultaten met SEO te behalen. Na het schrijven van een allesomvattend SEO plan met onderstaande hoofdpunten zijn wij met onze positieve kracht en de wetenschap van start gegaan

Hoe zijn we te werk gegaan?

Wij merkten al snel een structurele toename in het volume en ook in de concurrentie op het zoekwoord “private lease”. Doelmatig en uiteraard met een goed resultaat is de focus gelegd op de zoekwoorden in combinatie met het woord ‘private lease’.

Techniek van de website 

De laadtijd van de website is voor zowel desktop als mobile devices binnen 0,2 seconden. Er is gekeken naar de volgende optimalisatie punten:

  • De grootte van de afbeeldingen;
  • De lengte van de productpagina’s;
  • De reactietijd van de server;
  • Het gebruik van een optimale caching plugin.


Ook de CSS codes zijn per pagina geoptimaliseerd, wat de snelheid van de website ten goede kwam.

Heldere URL structuren

De URL structuren zijn helder, duidelijk en beschrijvend, waardoor bezoekers een goed idee krijgen van de inhoud van de pagina door slechts naar de URL te kijken.

Mobile First

Na grondig onderzoek blijkt dat in de automotive branche inmiddels ruim 15% via een tablet op zoek gaat naar het lease aanbod en bijna 66% via een mobiele telefoon onderzoek doet naar het beste lease aanbod. Reden genoeg om een perfecte mobiele ervaring te realiseren voor de bezoekers. Door het responsive webdesign te optimaliseren zorgen wij voor een razendsnelle performance van de website. Wat voor de bezoeker en gebruiker een positieve ervaring creëert en waardoor bezoekers geneigd zijn verder en langer op onze website te blijven.

Content 

Wij geloven heilig in het creëren en plaatsen van eigen en unieke content. Dit is de basis  van vindbaar zijn en tegelijkertijd het delen van de automotive kennis van LeaseVergelijker. Doordat wij kunnen putten uit de zoekwoorden die wij door onze SEA ervaring hebben verkregen gebaseerd op ons focus trefwoord private lease, kunnen wij altijd uitbreiden in combinaties hiervan. 

Zoals eerder aangegeven zagen wij de stijging in volume via SEA en wisten wij ook wat de belangrijkste woorden waren. Eerst lag de focus op het belangrijkste zoekwoord (private lease) en daarna ook op de ontwikkeling long tail (belangrijkste zoekwoord “private lease” in combinatie met andere zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld “audi private lease”).

Eigen video’s

Door de bezoekers een kijkje voor en achter de schermen te geven, bij bijvoorbeeld autoshows, autodealers en showrooms, creëerde we enorme betrokkenheid. Wij hebben video’s gecreëerd met oprechte en authentieke online private lease ervaringen gedeeld waar bezoekers zich in herkennen en waardoor ook lange video’s resulteren in online aankoopbeslissingen.

Linkbuilding 

Door goed gebruik te maken van alle informatie die op de website staat, zijn wij door het gebruik van relevante interne links in staat om de bezoekers lang op de website te houden. Dat maakt LeaseVergelijker een interessante website waar bezoekers eigenlijk wel moeten zijn als het gaat om private lease in de automotive. Doordat LeaseVergelijker een deskundige is op het gebied van private lease, schrijven wij ook gastblogs en verwijzen automerken en leasemaatschappijen graag en veel naar ons. Al deze externe links zorgen voor een groter bereik en een betere ranking.

Wat gaan we doen om de positie te behouden en te versterken?

Wij blijven werken aan de snelheid van de website. Dit is een proces wat continu doorloopt en waarbij wij nieuwe technieken op de voet volgen en toepassen. Het schrijven van relevante, makkelijk leesbare content gebaseerd op belangrijke zoekwoorden blijft belangrijk. Hiermee bevestigen wij aan de bezoeker dat LeaseVergelijker verstand van zaken heeft.


Wat heeft het opgeleverd?

Na de verlegging van de focus van SEA naar SEO komt 55% van de online bezoeken via SEO “gratis” binnen bij LeaseVergelijker. De positie in de organische resultaten was in februari 2019 gemiddeld 19,3. In februari 2020 is deze positie flink gestegen naar gemiddeld 1,9. 

Andere belangrijke resultaten:

  1. Een stijging van het totaal aantal gebruikers in een maand van bijna 25%.
  2. Een stijging in het aantal SEO gebruikers van 110%.
  3. Een omzetstijging van 108%.
  4. Een daling in het aantal SEA gebruikers van bijna 50%.
  5. Een daling in de SEA kosten van 65%.
De uitdaging

Er werd geconstateerd dat het inzetten van SEA na enige tijd steeds duurder werd doordat het aantal concurrenten steeg. Tegelijkertijd bood dit ook kansen: de stijging in het volume van de zoekopdrachten sloot naadloos aan op de vraag naar het product private lease. Het aandeel SEA in het verkeer van LeaseVergelijker was ruim 75% in januari 2019! Dit was een enorme kostenpost die zwaar drukte op de marges. Ook voor de cashflow binnen LeaseVergelijker was dit een last, waarvoor op korte termijn een oplossing diende te komen. 

In Q2 2019 is daarom besloten om het roer om te gooien en de focus te verleggen naar Search Engine Optimization en ander ‘gratis’ online bezoeken. Vanwege de jonge leeftijd van het domein was dit een groot risico, omdat het doorgaans een aantal maanden duurt om zichtbare resultaten met SEO te behalen. Na het schrijven van een allesomvattend SEO plan met onderstaande hoofdpunten zijn wij met onze positieve kracht en de wetenschap van start gegaan

Hoe zijn we te werk gegaan?

Wij merkten al snel een structurele toename in het volume en ook in de concurrentie op het zoekwoord “private lease”. Doelmatig en uiteraard met een goed resultaat is de focus gelegd op de zoekwoorden in combinatie met het woord ‘private lease’.

Techniek van de website 

De laadtijd van de website is voor zowel desktop als mobile devices binnen 0,2 seconden. Er is gekeken naar de volgende optimalisatie punten:

  • De grootte van de afbeeldingen;
  • De lengte van de productpagina’s;
  • De reactietijd van de server;
  • Het gebruik van een optimale caching plugin.

Ook de CSS codes zijn per pagina geoptimaliseerd, wat de snelheid van de website ten goede kwam.

Heldere URL structuren

De URL structuren zijn helder, duidelijk en beschrijvend, waardoor bezoekers een goed idee krijgen van de inhoud van de pagina door slechts naar de URL te kijken.

Mobile First

Na grondig onderzoek blijkt dat in de automotive branche inmiddels ruim 15% via een tablet op zoek gaat naar het lease aanbod en bijna 66% via een mobiele telefoon onderzoek doet naar het beste lease aanbod. Reden genoeg om een perfecte mobiele ervaring te realiseren voor de bezoekers. Door het responsive webdesign te optimaliseren zorgen wij voor een razendsnelle performance van de website. Wat voor de bezoeker en gebruiker een positieve ervaring creëert en waardoor bezoekers geneigd zijn verder en langer op onze website te blijven.

Content 

Wij geloven heilig in het creëren en plaatsen van eigen en unieke content. Dit is de basis  van vindbaar zijn en tegelijkertijd het delen van de automotive kennis van LeaseVergelijker. Doordat wij kunnen putten uit de zoekwoorden die wij door onze SEA ervaring hebben verkregen gebaseerd op ons focus trefwoord private lease, kunnen wij altijd uitbreiden in combinaties hiervan. 

Zoals eerder aangegeven zagen wij de stijging in volume via SEA en wisten wij ook wat de belangrijkste woorden waren. Eerst lag de focus op het belangrijkste zoekwoord (private lease) en daarna ook op de ontwikkeling long tail (belangrijkste zoekwoord “private lease” in combinatie met andere zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld “audi private lease”).

Eigen video’s

Door de bezoekers een kijkje voor en achter de schermen te geven, bij bijvoorbeeld autoshows, autodealers en showrooms, creëerde we enorme betrokkenheid. Wij hebben video’s gecreëerd met oprechte en authentieke online private lease ervaringen gedeeld waar bezoekers zich in herkennen en waardoor ook lange video’s resulteren in online aankoopbeslissingen. 

Linkbuilding 

Door goed gebruik te maken van alle informatie die op de website staat, zijn wij door het gebruik van relevante interne links in staat om de bezoekers lang op de website te houden. Dat maakt LeaseVergelijker een interessante website waar bezoekers eigenlijk wel moeten zijn als het gaat om private lease in de automotive. Doordat LeaseVergelijker een deskundige is op het gebied van private lease, schrijven wij ook gastblogs en verwijzen automerken en leasemaatschappijen graag en veel naar ons. Al deze externe links zorgen voor een groter bereik en een betere ranking.

Wat gaan we doen om de positie te behouden en te versterken?

Wij blijven werken aan de snelheid van de website. Dit is een proces wat continu doorloopt en waarbij wij nieuwe technieken op de voet volgen en toepassen. Het schrijven van relevante, makkelijk leesbare content gebaseerd op belangrijke zoekwoorden blijft belangrijk. Hiermee bevestigen wij aan de bezoeker dat LeaseVergelijker verstand van zaken heeft.

Ook interessant: