Waarom je ‘Enhanced Conversions’ moet gebruiken in Google Ads

De meeste online marketeers kennen de uitdrukking ‘Enhanched Conversions’ al wel. Voor degenen die er nog niet in thuis zijn (en het is belangrijk dat je dat wel bent als je betrokken bent bij de marketing van je organisatie) een kleine uitleg:

 

Geautomatiseerde campagnes

De meeste campagnes draaien meer en meer geautomatiseerd. Ik weet dat er redelijk wat marketeers en opdrachtgevers zijn die daar weerstand tegen hebben omdat je de controle uit handen geeft. Ik denk dat er ook wel veel marketeers hier liever niet mee werken omdat het hun unieke kennispositie aantast. Goede resultaten zijn niet meer alleen het werk van een goede marketeer maar steeds meer het werk van de AI van Google. Echter, als die nieuwe werkwijze je resultaten verbetert dan ben je m.i. geen goede marketeer als je vast blijft houden aan oudere modellen die niet het gewenste resultaat leveren voor je werkgever of klant. Daarnaast: je houdt meer tijd over om je klant te adviseren over de laatste ontwikkelingen. En ja, dat is inhoudelijk ander werk, maar in ons val is de verandering de enige constante.

 

Wat heeft dit nu te maken met cookies en Enhanched Conversions? Wel, alles. De AI van Google (en ook andere partijen als Bing, Criteo, Facebook, TikTok, etc.) draait op conversiedata: wie is de persoon die de conversie gedaan heeft? Wat is zijn of haar profiel? Welke websites heeft hij of zij bezocht, en wat is het pad naar de conversie geweest plus nog honderden of meer kenmerken van de persoon die converteert. Op basis van deze kenmerken targetten we mensen met vergelijkbare kenmerken en patronen om zo heel precies de juiste doelgroep op het juiste moment en de juiste plaats te bereiken.

 

Einde cookietijdperk

Met het steeds meer weren en verdwijnen van cookies, ingegeven door (m.i. terechte) privacywetgeving wordt het ook steeds lastiger om conversies goed te meten. Daarmee ontvangt Google ook steeds minder data van de gebruikers om de AI mee te voeden en dat gaat ten kosten van het rendement van je campagnes….

 

Enhanced Conversions

Met ‘Enhanced Conversions’ hanteert Google een andere methode om te meten wie de conversie gedaan heeft. En nu wordt het spannend…. want elke methode die data van gebruikers gebruikt staat op gespannen voet met privacy (wetgeving). En daar heeft Google in dit geval een goede oplossing voor gevonden.

Eerst het technische deel:

De meeste internetgebruikers hebben wel een Google account. Deze heb je nodig voor gebruik op YouTube, Gmail, inloggen en synchroniseren in Chrome, Android op je telefoon, etc. Een Google account heeft altijd een e-mailadres en meestal ook een telefoonnummer voor accountherstel of 2-step verification bij inloggen. Op basis van telefoonnummer en e-mailadres kan Google dus al veel mensen herkennen. Bij Enhanced Conversions is het de bedoeling dat je informatie over de gebruiker deelt met Google zodat Google deze info kan matchen met hun eigen data. Nu hoor ik je denken: ‘Ja, dan ga je persoonsinformatie delen met Google. ‘Dat is niet toegestaan!’ Dat zou inderdaad niet toegestaan zijn. Maar Google zou Google niet zijn als ze daar geen oplossing voor gevonden zouden hebben.

Door middel van het uitlezen van de data uit je conversie formulier (d.m.v. een eenvoudige ‘data layer’) en deze ‘gehasht’, via een beveiligd algoritme, te delen met Google, deel je niet de daadwerkelijke data maar de combinatie van gegevens als een ID die Google weer matcht met de ID’s in hun systeem. Zo koppelen ze een persoon anoniem aan de data die ze (ook anoniem) van die persoon hebben en kunnen ze toch profielen vergelijken. Dit is een beetje kort door de bocht uitleg. Wil je het hele verhaal lezen, kijk dan hier naar de uitleg bij Google.

Door het toepassen van Enhanced Conversions krijg je dus meer en betere conversie data die je campagnes helpen bij het optimaliseren en een constante verbetering van het rendement van je campagnes.

Hoe te implementeren?

Er moeten een paar technische handelingen verricht worden om Enhanced Conversions in te schakelen.
Stap 1: Ten eerste moet er een datalayer op de website aanwezig zijn, en dan specifiek ook op de pagina’s waar de conversie formulieren staan.
Stap 2: Vervolgens geef je in je Google Ads account aan dat je gebruik wilt maken van Enhanced Conversions.
Stap 3: Als laatste stel je in Google Tag Manager in dat de data layer uitgelezen moet worden en gekoppeld aan Google Analytics.

In tegenstelling tot het meten van offline conversions waarbij je nog handmatig de data moet uploaden gaat deze methode na het configureren volledig automatisch.

Dus om te voorkomen dat je belangrijke data gaat missen in je campagnes is het verstandig je te verdiepen in Enhanced Conversions. 

Meer weten van Enhanced Conversions? Plan nu een gratis advies meeting

Vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners Wilbert Philippo of Remco Roos. Via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat het jou het beste uitkomt!

Ook interessant: