InfoTrade doet online marketing voor Paul de Vries Ligier Store

Toen Paul de Vries ons vroeg of wij de online marketing op wilden gaan zetten waren we direct enthousiast. Paul heeft met #DCDW een reputatie als specialist in leadopvolging. Daarbij opgeteld onze ervaringen als marketingbureau voor de importeur Ligier Benelux gaven ons het vertrouwen dat we samen een heel mooie salesmachine op zouden kunnen zetten die als voorbeeld voor heel veel dealerschappen zou kunnen functioneren. Paul heeft in diverse video’s al laten zien hoe hij één en ander aangepakt heeft.

In deze case laten we onze werkwijze zien en hoe het het pad naar het huidige succes verlopen is.

Resultaten

Voorbereiding

Een online marketing aanpak begint altijd met de vraag van de klant. Dus wat is het doel van Ligier Store Doesburg? Hoe zien de doelgroepen eruit. Wat is de belangrijkste belofte voor deze doelgroepen en waar onderscheid Ligier Store Doesburg zich van de concurrenten.

Vervolgens kijken we naar de doelgroepen en hanteren daar de drie W’s:

  • Wat is het doel van de potentiële klant van Ligier Store Doesburg?
  • Wie beslissen er?
  • Wanneer beslissen ze?

Deze informatie vormt de belangrijkste basis voor het ontwikkelen van een strategie en plan.

Alles begint bij een goed meetmodel

Goede metingen en vooral ook een juiste interpretatie daarvan is het naast een goede website het fundament van al je (online) marketing inspanningen.

Voor Ligier Store Doesburg hebben we gekozen voor een 2 sporen beleid qua meten. We weten dat medio 2023 Universal Analytics (de bestaande Analytics versie) wordt ‘uitgezet’  door Google. Dit heeft alles te maken met cookies en privacy. Google heeft ervoor gekozen de gehele meetmethodiek en ook de rapportagevorm geheel opnieuw op te zetten. Dat houdt wel in dat het voor bestaande gebruikers een flinke uitdaging is om deze nieuwe werkwijze eigen te maken. Daarom hebben we voor de Ligier Store Doesburg zowel een Universal Analytics als een GA4 (Google Analytics 4) geïmplementeerd. Dit is wel wat meer werk, maar daarmee kunnen we direct eenvoudige rapportages maken zoals de klant gewend is. Daarnaast verzamelen we data in GA 4 zodat we al een ruime historie hebben op het moment dat Universal Analytics uitgefaseerd wordt.

In Google Analytics 4 hebben we een heel uitgebreide event tracking opgezet om zoveel mogelijk relevante data te verzamelen

Voor de opzet hiervan hebben we ons laten inspireren door Brian Pasch de welbekende partner van Paul uit de VS. Brian heeft in de VS het voortouw genomen om een ‘Automotive Standaard’ op te zetten voor het meten van digitale gebeurtenissen. Veel van de standaard is ook in Nederland toe te passen bij (maar niet beperkt tot) autobedrijven, leasemaatschappijen en dealers.

Wij hebben, geïnspireerd door de meetstandaard van Brian Pasch, Deze vertaald en op Nederlandse wijze opgezet. Voor Ligierstore Doesburg hebben we de originele standaard uit de VS aangehouden zodat Paul deze ook kan bespreken met Brian.

Google Analytics vertelt ons de belangrijkste kenmerken van de websitebezoekers die converteren naar een lead en welke doelgroepen en zoekwoorden. Door het toevoegen van Events kan er heel veel meer gemeten worden. Dit leidt niet per sé tot een brei aan informatie, maar zorgt er wel voor dat alle relevante data opgeslagen wordt zodat het later mogelijk is om diepte analyses te maken op allerlei vlakken. Ook de algoritmes van de slimme biedsystemen van bijvoorbeeld Google, Facebook of Instagram geven de beste resultaten als ze worden gevoed door zo veel mogelijk en kwalitatieve data.

Campagnes opzetten

Nu we weten dat we alle binnenkomend verkeer goed kunnen meten en interpreteren kunnen we gaan werken aan gericht verkeer. Het opzetten van Google Ads campagnes is dan de eerste logische stap. We hebben campagnes opgezet in de regio waar de Ligier Store actief is en daar relevante zoekwoorden ingezet. We hebben belangrijke events uit Google Analytics ingesteld als meetbare doelen in Analytics, maar we hebben ook Google Ads conversiecodes op de website geplaatst via Google Tag Manager. Zolang er nog met cookies gewerkt kan worden is dit een wat zuiverder manier van meten dan alleen via Google Analytics.
 

Resultaat

In enkele maanden tijd wist de Ligier Store de verkopen op een stevig niveau te krijgen. In het eerste half jaar kwamen we tot bijna 10.000 bezoekers per maand op de website en een regelmatige stroom van Leads die ook converteren naar sales. Ligier Store Doesburg stond binnen een paar maanden in de 2e helft van het jaar in de top-10 lijst van Ligier in Nederland.
 

Ook interessant: