Hoe onze klant de organische wereld van Google overnam

Dit bedrijf is al jaren een trouwe klant van ons. Als één van de eerste in hun branche die met Google Ads begon, liepen zij voorop. Bij dit ambitieus bedrijf willen ze altijd voorop blijven lopen en daarom hebben we ieder jaar dan ook een strategiesessie v.w.b. de digitale strategie.

Resultaten

Start met de strategie

Toen we startten met de samenwerking met dit bedrijf waren er maar een paar vestigingen en waren deze niet zo goed verspreid over heel Nederland. De keuze was toen om snel vindbaar te zijn via Google Ads.

Nu er meer vestigingen zijn met een landelijke dekking kon de strategie aangepast worden naar meer focus op meer branding en organische vindbaarheid (SEO).

Eind 2020 hebben we met onze klant de strategie voor 2021 bepaald.

Doelstelling: Totaal aantal leads minimaal hetzelfde, maar tegen lagere kosten.
Aanpak: Volledig de focus op SEO → Meer Verkeer → Meer Leads

1. Techniek optimalisatie van de website.

We zijn gestart met de techniek van de website. Welke optimalisaties kunnen we doorvoeren waarbij alle vestigingen kunnen profiteren?

Voorbeelden van optimalisaties zoals:

2. Wat is de huidige Content?

Vervolgens zijn we gaan kijken naar de huidige content op de pagina’s voor de verschillende vestigingen. We hebben het gehele domein vergeleken met de belangrijkste organische concurrenten. Waar blinken zij in uit en hoe kunnen wij de strijd winnen?

In de afbeelding zie je een grafiek waarbij deze klant van ons (blauwe lijn) is vergeleken met een aantal concurrenten. De aantallen zijn de keywords waar we op gevonden willen worden dus: onze vestigingen + landingspagina’s. Hier is nog steeds een stijgende lijn te zien, sinds februari worden we meer vertoond dan grootste speler en dit blijven we vasthouden.

3. De winnende formule.

Door de concurrentieanalyse te combineren met een uitgebreid keyword onderzoek hebben we de focus verlegd naar de keyword combinaties met het meeste zoekvolume. Weliswaar ook de keywords waar de meeste concurrentie op inzet, maar die uitdaging wilde we aangaan met z’n allen!

Concurrentie analyse + Keyword onderzoek = Optimale uitkomst

We zagen al snel grote verschillen tussen de concurrentie en vindbaarheid van de vestigingen. We hebben gekeken naar de keywords waar we al op de eerste pagina stonden en de keywords voor de vestigingen die nog een boost nodig hadden.

We hebben voor alle vestigingen een lokale concurrentieanalyse uitgevoerd om zo nog eens de verschillen tussen de vindbaarheid van de vestigingen in kaart te brengen.

Voortgang voor de toekomst.

Na een maand of twee optimaliseren zijn we gaan uitbreiden. Welke plaatsen zijn nog meer belangrijk voor de vestigingen. Ook voor deze belangrijke plaatsen werden specifieke landingspagina’s geschreven.

Inmiddels zijn er aardig wat landingspagina’s geschreven en zijn er veel ook snel op de eerste pagina, of zelfs de eerste positie terecht gekomen. Tijd voor de volgende optimalisatie.

Een belangrijk onderdeel wat bij alle vestigingen terugkwam was linkbuilding. Hier zijn we sinds kort mee gestart en met een goed resultaat.

SEO Resultaat: Waar staan ze nu?

We zijn nu een half jaar verder en wat is het resultaat? Allereerst nemen we een kijkje naar de posities voor de zoekwoorden waar we op hebben ingezet (en tracken) voor onze klant.

Een flinke stijging (+355%) in posities voor zoekwoorden op de eerste pagina (top 10), de top 3 (+400%) en zelfs op de eerste plek (+380%)

Gemiddelde positie van alle zoekwoorden die we tracken voor onze klant.

De posities zijn natuurlijk hartstikke mooi, maar wat heeft het nou concreet opgeleverd? Met andere woorden, is het doel behaald?

  • Kosten Google Ads: -5,49%
  • Gemeten leads alle bronnen: +21,53%
  • Gemeten leads vanuit organisch: +71,31%

Cijfers januari – juni 2021 t.o.v. januari – juni 2020

Na een half jaar hebben we het doel dus al behaald! Ook de klant is erg tevreden.

We gaan nu niet rustig achterover leunen, maar blijven doorgaan!

Ook jouw organische positie verbeteren?

Ook benieuwd hoe we voor jou een boost in organisch verkeer kunnen leveren? Neem dan contact met jouw contactpersoon bij InfoTrade of via het contactformulier.

Lees ook: SEO Quickscan en SEO optimalisatie

Ook interessant:

× Vragen? 👉