Zomermaanden in de automotive branche

We maken het allemaal mee, de zomer begint en het leven verplaatst zich langzaam weer naar buiten, je pakt een terrasje en iedereen om je heen heeft een goed humeur. Maar wat betekent dit eigenlijk voor de business? Voor de horeca is het natuurlijk een gouden tijd, maar hoe zit dat voor de automotive?

In dit artikel bespreken we wat de zomerperiode betekent voor leasing. We baseren dit op onze jarenlange ervaring in de automotive branche en op de data in de door ons beheerde accounts. Deze gegevens zijn accounts en autolease campagnes van verschillende formaten, zoals:

  • Leasemaatschappijen
  • Autolease vergelijkingsplatform
  • Wederverkopers

Uiteraard delen we deze gegevens niet en benoemen we ook niet welke accounts we hebben bekeken.

Voor we beginnen

Voordat we het gaan hebben over “wat we zien, waar het aan ligt en wat je kunt doen” even kort hoe we te werk gaan. Wij werken aan de hand van onderstaand model. Hiermee willen we je een heldere beeldvorming geven, zodat je weet over welke fase van de customer journey van je doelgroep we het hebben.

See think do care automotive

See, Think, Do, Care model waarin de fases van een aankoopproces worden weergegeven.

Wat zien we gebeuren in de autoleasebranche?

Het begint meestal met een daling in offerteaanvragen en dus ook een stijging van de kosten per offerteaanvraag. Deze daling zien we altijd starten in de maand juni en duurt meestal tot eind augustus, met andere woorden: “de zomervakantie”. September is voor velen weer de opstart maand en hier zien we de cijfers weer verbeteren.

Waar ligt het aan?

De eerste reactie van velen zal zijn: “het ligt aan onze online automotive campagnes, we hebben iets verkeerd gedaan”. Maar is dit ook zo? In dit geval is het niet iets waar jij wat aan kunt doen. Het is een marktwerking, we zien dit terug over de gehele linie.

Daarnaast gaan er natuurlijk veel mensen op vakantie naar het buitenland en zij zijn niet bezig met een Private Lease auto of een zakelijk leasecontract. Kortom, de vijver waaruit we vissen is kleiner en de vissen die er wel in zwemmen zijn nog niet volgroeid. Deze zijn meer aan het oriënteren in de markt. Hierdoor kan het zijn dat je wel klikken naar de website realiseert, maar dat deze niet converteren. Waardoor je kosten per lead in deze periode hoger kunnen liggen dan normaal. zoekende.

Conversieratio in de zomer

Zoals eerder gezegd hebben we meerdere partijen op bepaalde punten vergeleken in de zomermaanden om een zo een goed beeld van de leasebranche te creëren. Het vakantie seizoen heeft ook invloed op de Automotive sector, we zien dat de voornaamste reden van deze mindere periode de daling in het conversieratio is. Dit komt niet alleen doordat er veel mensen op vakantie zijn, maar heeft heel veel meer oorzaken. Het kan zomaar een paar procent schelen t.o.v. de maanden ervoor! Kortom: je hebt dus meer mensen nodig op je website voor evenveel aanvragen. Wil jij weten welke oorzaken we allemaal hebben gevonden? Neem dan contact met één van onze consultants op!

Wat doe je in deze periode?

Op basis van onze ervaring hebben we drie opties voor je:

  1. Niets, je neemt het voor lief en steekt wel het budget in de oriënterende websitebezoekers. Dit met de gedachte dat ze op een later moment in de aankoopfase zitten en jou al voorbij hebben zien komen. Belangrijk hierbij is om retargeting in te zetten. Als er namelijk minder mensen zoeken, of als ze juist meer aan het oriënteren zijn, is het belangrijk dat je in beeld blijft bij ze. Dit kan met behulp van Google Ads retargeting (display advertising of met video).
  2. Je verlaagt je budget en geeft weer gas na de zomer wanneer mensen ook weer aanvragen gaan doen. Je wordt dan niet altijd meegenomen in het eerdere oriëntatieproces en kan dus een hoop mensen missen.
  3. De campagnes uitzetten (niet aanbevolen). Je geeft helemaal geen geld uit deze periode en bewaart alles voor na de zomer. We raden dit ten alle tijden af. Mensen zijn namelijk wel aan het oriënteren. Misschien beslissen ze wel niet nu, maar ze zien je wel voorbijkomen. Op het moment dat ze in het aankoopproces zijn gaan ze je niet meer meenemen in de vergelijking. De kans is namelijk vele malen groter dat ze alleen de partijen die ze eerder hebben gezien zullen meenemen. Het is dus mooi als de campagnes laat draaien en deze mensen later weer kunt retargeten op het moment dat ze in de beslissingsfase zitten.

Meer informatie over de zomermaanden in de automotive?

Zoals gezegd werken we samen met veel automotive partijen. Van dealers tot leasemaatschappijen, van wederverkopers tot vergelijkingsplatform. Al deze gegevens samen geven ons een goed beeld van de leasemarkt en deze kennis delen we graag met jou om je automotive marketing te verbeteren!

Neem contact op met één van onze specialisten op 023 5406085 of maak een afspraak via het contactformulier. We zijn gek op Digital Marketing en sparren graag over de mogelijkheden voor jouw bedrijf!

We maken het allemaal mee, de zomer begint en het leven verplaatst zich langzaam weer naar buiten, je pakt een terrasje en iedereen om je heen heeft een goed humeur. Maar wat betekent dit eigenlijk voor de business? Voor de horeca is het natuurlijk een gouden tijd, maar hoe zit dat voor de automotive?

In dit artikel bespreken we wat de zomerperiode betekent voor leasing. We baseren dit op onze jarenlange ervaring in de automotive branche en op de data in de door ons beheerde accounts. Deze gegevens zijn accounts en autolease campagnes van verschillende formaten, zoals:

  • Leasemaatschappijen
  • Autolease vergelijkingsplatform
  • Wederverkopers

Uiteraard delen we deze gegevens niet en benoemen we ook niet welke accounts we hebben bekeken.

Voor we beginnen

Voordat we het gaan hebben over “wat we zien, waar het aan ligt en wat je kunt doen” even kort hoe we te werk gaan. Wij werken aan de hand van onderstaand model. Hiermee willen we je een heldere beeldvorming geven, zodat je weet over welke fase van de customer journey van je doelgroep we het hebben.

See think do care automotive

See, Think, Do, Care model waarin de fases van een aankoopproces worden weergegeven.

Wat zien we gebeuren in de autoleasebranche?

Het begint meestal met een daling in offerteaanvragen en dus ook een stijging van de kosten per offerteaanvraag. Deze daling zien we altijd starten in de maand juni en duurt meestal tot eind augustus, met andere woorden: “de zomervakantie”. September is voor velen weer de opstart maand en hier zien we de cijfers weer verbeteren.

Waar ligt het aan?

De eerste reactie van velen zal zijn: “het ligt aan onze online automotive campagnes, we hebben iets verkeerd gedaan”. Maar is dit ook zo? In dit geval is het niet iets waar jij wat aan kunt doen. Het is een marktwerking, we zien dit terug over de gehele linie.

Daarnaast gaan er natuurlijk veel mensen op vakantie naar het buitenland en zij zijn niet bezig met een Private Lease auto of een zakelijk leasecontract. Kortom, de vijver waaruit we vissen is kleiner en de vissen die er wel in zwemmen zijn nog niet volgroeid. Deze zijn meer aan het oriënteren in de markt. Hierdoor kan het zijn dat je wel klikken naar de website realiseert, maar dat deze niet converteren. Waardoor je kosten per lead in deze periode hoger kunnen liggen dan normaal. zoekende.

Conversieratio in de zomer

Zoals eerder gezegd hebben we meerdere partijen op bepaalde punten vergeleken in de zomermaanden om een zo een goed beeld van de leasebranche te creëren. Het vakantie seizoen heeft ook invloed op de Automotive sector, we zien dat de voornaamste reden van deze mindere periode de daling in het conversieratio is. Dit komt niet alleen doordat er veel mensen op vakantie zijn, maar heeft heel veel meer oorzaken. Het kan zomaar een paar procent schelen t.o.v. de maanden ervoor! Kortom: je hebt dus meer mensen nodig op je website voor evenveel aanvragen. Wil jij weten welke oorzaken we allemaal hebben gevonden? Neem dan contact met één van onze consultants op!

Wat doe je in deze periode?

Op basis van onze ervaring hebben we drie opties voor je:

  1. Niets, je neemt het voor lief en steekt wel het budget in de oriënterende websitebezoekers. Dit met de gedachte dat ze op een later moment in de aankoopfase zitten en jou al voorbij hebben zien komen. Belangrijk hierbij is om retargeting in te zetten. Als er namelijk minder mensen zoeken, of als ze juist meer aan het oriënteren zijn, is het belangrijk dat je in beeld blijft bij ze. Dit kan met behulp van Google Ads retargeting (display advertising of met video).
  2. Je verlaagt je budget en geeft weer gas na de zomer wanneer mensen ook weer aanvragen gaan doen. Je wordt dan niet altijd meegenomen in het eerdere oriëntatieproces en kan dus een hoop mensen missen.
  3. De campagnes uitzetten (niet aanbevolen). Je geeft helemaal geen geld uit deze periode en bewaart alles voor na de zomer. We raden dit ten alle tijden af. Mensen zijn namelijk wel aan het oriënteren. Misschien beslissen ze wel niet nu, maar ze zien je wel voorbijkomen. Op het moment dat ze in het aankoopproces zijn gaan ze je niet meer meenemen in de vergelijking. De kans is namelijk vele malen groter dat ze alleen de partijen die ze eerder hebben gezien zullen meenemen. Het is dus mooi als de campagnes laat draaien en deze mensen later weer kunt retargeten op het moment dat ze in de beslissingsfase zitten.

Meer informatie over de zomermaanden in de automotive?

Zoals gezegd werken we samen met veel automotive partijen. Van dealers tot leasemaatschappijen, van wederverkopers tot vergelijkingsplatform. Al deze gegevens samen geven ons een goed beeld van de leasemarkt en deze kennis delen we graag met jou om je automotive marketing te verbeteren!

Neem contact op met één van onze specialisten op 023 5406085 of maak een afspraak via het contactformulier. We zijn gek op Digital Marketing en sparren graag over de mogelijkheden voor jouw bedrijf!

Ook interessant: