LinkedIn introduceert nieuwe functie in Nederland: LinkedIn Stories

Op 13 mei heeft LinkedIn de mogelijkheid van het plaatsen van verhalen (‘LinkedIn stories‘) toegevoegd als functie aan het platform. Leuk detail is dat Nederland het eerste Europese land is waar LinkedIn Stories wordt getest. LinkedIn kon natuurlijk niet achterblijven en volgt daarmee Facebook, Instagram, Snapchat en WhatsApp waar het delen van verhalen al mogelijk is.

Wat zijn LinkedIn Stories?

LinkedIn Stories werkt eigenlijk hetzelfde als op Instagram en Facebook. Berichten zoals een foto of video die je plaatst blijven 24 uur zichtbaar om daarna automatisch te verdwijnen. Bovenin jouw account staat een rondje waarin aangegeven wordt dat jij een story hebt geplaatst. Deze is zichtbaar voor zowel eerste als tweedegraads connecties. Is de functie nog niet zichtbaar in jouw account? Probeer dan even de app te updaten. Wellicht duurt het even voordat de functie bij iedere gebruiker is geïmplementeerd.

LinkedIn Stories is alleen beschikbaar op de mobile applicatie. Je vindt stories onder jouw profielfoto en door middel van het gebruik van het “plusje” kun je beginnen met toevoegen van jouw eerste story

Hoe werkt het?

Je kunt zoals eerder aangegeven op het plusje klikken om een foto of video te maken en direct toe te voegen. Een andere optie is het delen van foto’s en video’s vanuit de bestanden op je telefoon. Goed om te weten is dat een filmpje maximaal 20 seconden mag duren, je customized stickers en teksten kunt toevoegen en meerdere mensen kunt taggen. Als je tevreden bent met het resultaat kun je jouw verhaal delen via de knop ‘share your story’. Ook is het mogelijk om je story via een privébericht met een connectie te delen. Uiteraard kun je precies zien welke connecties jouw verhaal hebben bekeken en is het alleen mogelijk om reacties te ontvangen van eerstegraads connecties.

Wat deel je in LinkedIn Stories?

Onze tip is om in de LinkedIn Stories voornamelijk zakelijke en professie gerelateerde content te delen. Per slot van rekening is LinkedIn een zakelijk platform, dus gebruik het ook als zodanig. Wij geven graag een aantal voorbeelden van de onderwerpen die je kunt delen, zodat jouw zakelijke connecties hier ook daadwerkelijk iets aan hebben en van kunnen leren.

  1. Deel foto’s of video’s van projecten waar je aan werkt.
  2. Ben je bij een zakelijk (online) event? Deel hier dan een interessant filmpje of foto van.
  3. Laat voorbeelden zien van hoe er bij jouw bedrijf of werkgever momenteel wordt omgegaan met het thuiswerken.
  4. Heb je een (online) cursus of webinar gevolgd? Laat jouw connecties door een story weten dat je wijzer bent geworden.
  5. Ben je een (zakelijk) boek aan het lezen? Jouw connecties zijn hier wellicht ook in geïnteresseerd.
  6. Ben je een nieuw idee aan het uitwerken? Laat het zien en stel een vraag! Wie weet kan iemand je verder helpen.

Wat doe je wel en wat niet?

Belangrijk om altijd in gedachte te houden is dat de insteek van LinkedIn Stories anders is dan bij Instagram of Facebook Stories. Waar je op Instagram en Facebook deelt wat je aan het koken bent en op welk feestje je bent geweest, doe je dit op LinkedIn niet. Hieronder een aantal punten waar je rekening mee kunt houden tijdens het delen van je LinkedIn Stories, zodat het zakelijke karakter behouden blijft.

Dit doe je wel:

  • Deel vooral professionele en relevante content.
  • Zorg voor leerzame en nuttige informatie en praktische tips.
  • Creëer betrouwbare en gespecialiseerde verhalen, met de focus op jouw netwerk van professionals.
  • Probeer je netwerk te inspireren.
  • Stel vragen, zodat je samen met andere zakelijke experts nieuws kunt delen.
  • Gebruik actuele onderwerpen en projecten.

Dit doe je niet:

  • Het plaatsen van privémomenten.
  • Het plaatsen van onfatsoenlijke of onaannemelijke berichten, houd het professioneel.
  • Spammen met reclame-uitingen van jouw werkgever of bedrijf.

Welke voordelen kent de nieuwe functie?

1. Online ontmoetingen, stay connected

Omdat wij ons netwerk op dit moment niet of nauwelijks persoonlijk zien en we toch graag onze nieuwtjes en successen willen delen zit daar nu het grote voordeel in. We moeten ons allemaal veel meer online bewegen, waar we voorheen bij elkaar langs konden gaan en elkaar zagen en spraken op evenementen, beurzen en cursussen. 

2. De mogelijkheden om vragen te stellen

Heb je vragen, dan kun je ze via LinkedIn Stories vrij gemakkelijk aan je hele netwerk stellen, de kans op een goed resultaat en interessante reacties is vrij groot. 

3. Kansen om anderen te inspireren en om zelf inspiratie op te doen

Wat is er fijner dan je netwerk te kunnen inspireren met jouw kennis en ervaring?  En vice versa; om geïnspireerd te worden door jouw eigen netwerk.

4. Alleen reacties van eerstegraads netwerk 

Bijkomend voordeel is dat er alleen vanuit jouw eerstegraads netwerk gereageerd kan worden. Dus geen berichten van onbekenden. Plus; jij deelt jouw kennis alleen met de connecties die jij daadwerkelijk kent. 

5. Duidelijk wie jouw story heeft gezien

Het laatste voordeel is dat je precies kunt zien wie jouw story heeft gezien, dat betekent een mooie aanleiding om weer eens actief in contact te komen.

Contact over LinkedIn Stories

Wil jij ook alles weten over LinkedIn Stories en daarmee social proof zijn? De nieuwste mogelijkheden bij LinkedIn volgen wij op de voet, gewoonweg omdat ook wij het belangrijk vinden om online verbonden te blijven. Wij delen onze kennis hierin graag, dus neem gerust contact met ons op als je vragen hebt. Bereikbaar zijn wij 24/7 via ons contactformulier en telefonisch op werkdagen van 09:00 tot 21:00 uur via 023-5406085.

Op 13 mei heeft LinkedIn de mogelijkheid van het plaatsen van verhalen (‘LinkedIn stories‘) toegevoegd als functie aan het platform. Leuk detail is dat Nederland het eerste Europese land is waar LinkedIn Stories wordt getest. LinkedIn kon natuurlijk niet achterblijven en volgt daarmee Facebook, Instagram, Snapchat en WhatsApp waar het delen van verhalen al mogelijk is.

Wat zijn LinkedIn Stories?

LinkedIn Stories werkt eigenlijk hetzelfde als op Instagram en Facebook. Berichten zoals een foto of video die je plaatst blijven 24 uur zichtbaar om daarna automatisch te verdwijnen. Bovenin jouw account staat een rondje waarin aangegeven wordt dat jij een story hebt geplaatst. Deze is zichtbaar voor zowel eerste als tweedegraads connecties. Is de functie nog niet zichtbaar in jouw account? Probeer dan even de app te updaten. Wellicht duurt het even voordat de functie bij iedere gebruiker is geïmplementeerd.

LinkedIn Stories is alleen beschikbaar op de mobile applicatie. Je vindt stories onder jouw profielfoto en door middel van het gebruik van het “plusje” kun je beginnen met toevoegen van jouw eerste story

Hoe werkt het?

Je kunt zoals eerder aangegeven op het plusje klikken om een foto of video te maken en direct toe te voegen. Een andere optie is het delen van foto’s en video’s vanuit de bestanden op je telefoon. Goed om te weten is dat een filmpje maximaal 20 seconden mag duren, je customized stickers en teksten kunt toevoegen en meerdere mensen kunt taggen. Als je tevreden bent met het resultaat kun je jouw verhaal delen via de knop ‘share your story’. Ook is het mogelijk om je story via een privébericht met een connectie te delen. Uiteraard kun je precies zien welke connecties jouw verhaal hebben bekeken en is het alleen mogelijk om reacties te ontvangen van eerstegraads connecties.

Wat deel je in LinkedIn Stories?

Onze tip is om in de LinkedIn Stories voornamelijk zakelijke en professie gerelateerde content te delen. Per slot van rekening is LinkedIn een zakelijk platform, dus gebruik het ook als zodanig. Wij geven graag een aantal voorbeelden van de onderwerpen die je kunt delen, zodat jouw zakelijke connecties hier ook daadwerkelijk iets aan hebben en van kunnen leren.

  1. Deel foto’s of video’s van projecten waar je aan werkt.
  2. Ben je bij een zakelijk (online) event? Deel hier dan een interessant filmpje of foto van.
  3. Laat voorbeelden zien van hoe er bij jouw bedrijf of werkgever momenteel wordt omgegaan met het thuiswerken.
  4. Heb je een (online) cursus of webinar gevolgd? Laat jouw connecties door een story weten dat je wijzer bent geworden.
  5. Ben je een (zakelijk) boek aan het lezen? Jouw connecties zijn hier wellicht ook in geïnteresseerd.
  6. Ben je een nieuw idee aan het uitwerken? Laat het zien en stel een vraag! Wie weet kan iemand je verder helpen.

Wat doe je wel en wat niet?

Belangrijk om altijd in gedachte te houden is dat de insteek van LinkedIn Stories anders is dan bij Instagram of Facebook Stories. Waar je op Instagram en Facebook deelt wat je aan het koken bent en op welk feestje je bent geweest, doe je dit op LinkedIn niet. Hieronder een aantal punten waar je rekening mee kunt houden tijdens het delen van je LinkedIn Stories, zodat het zakelijke karakter behouden blijft.

Dit doe je wel:
  • Deel vooral professionele en relevante content.
  • Zorg voor leerzame en nuttige informatie en praktische tips.
  • Creëer betrouwbare en gespecialiseerde verhalen, met de focus op jouw netwerk van professionals.
  • Probeer je netwerk te inspireren.
  • Stel vragen, zodat je samen met andere zakelijke experts nieuws kunt delen.
  • Gebruik actuele onderwerpen en projecten.
Dit doe je niet:
  • Het plaatsen van privémomenten.
  • Het plaatsen van onfatsoenlijke of onaannemelijke berichten, houd het professioneel.
  • Spammen met reclame-uitingen van jouw werkgever of bedrijf.

Welke voordelen kent de nieuwe functie?

1. Online ontmoetingen, stay connected

Omdat wij ons netwerk op dit moment niet of nauwelijks persoonlijk zien en we toch graag onze nieuwtjes en successen willen delen zit daar nu het grote voordeel in. We moeten ons allemaal veel meer online bewegen, waar we voorheen bij elkaar langs konden gaan en elkaar zagen en spraken op evenementen, beurzen en cursussen. 

2. De mogelijkheden om vragen te stellen

Heb je vragen, dan kun je ze via LinkedIn Stories vrij gemakkelijk aan je hele netwerk stellen, de kans op een goed resultaat en interessante reacties is vrij groot. 

3. Kansen om anderen te inspireren en om zelf inspiratie op te doen

Wat is er fijner dan je netwerk te kunnen inspireren met jouw kennis en ervaring?  En vice versa; om geïnspireerd te worden door jouw eigen netwerk.

4. Alleen reacties van eerstegraads netwerk 

Bijkomend voordeel is dat er alleen vanuit jouw eerstegraads netwerk gereageerd kan worden. Dus geen berichten van onbekenden. Plus; jij deelt jouw kennis alleen met de connecties die jij daadwerkelijk kent. 

5. Duidelijk wie jouw story heeft gezien

Het laatste voordeel is dat je precies kunt zien wie jouw story heeft gezien, dat betekent een mooie aanleiding om weer eens actief in contact te komen.

Contact over LinkedIn Stories

Wil jij ook alles weten over LinkedIn Stories en daarmee social proof zijn? De nieuwste mogelijkheden bij LinkedIn volgen wij op de voet, gewoonweg omdat ook wij het belangrijk vinden om online verbonden te blijven. Wij delen onze kennis hierin graag, dus neem gerust contact met ons op als je vragen hebt. Bereikbaar zijn wij 24/7 via ons contactformulier en telefonisch op werkdagen van 09:00 tot 21:00 uur via 023-5406085.

Ook interessant:

× Vragen? 👉