Is jouw website wel goed genoeg?

Er zijn genoeg bedrijven die denken dat ze met gewoon een website er gaan komen, maar de competitie blijft het beter doen. Ligt dat aan je campagne? Aan je prijzen? Of omdat je website gewoonweg geen goede website is? Een website is een begin, maar hoe krijg je een goede website? Er zit namelijk wel een groot verschil tussen het hebben van gewoon een website, of een goede website.

Behaal meer rendement met een goede website

Je marketingcampagne kan nog zo goed zijn, maar als de concurrent een betere website heeft behaal je minder rendement. Door niet alleen ‘een website’ te hebben, maar een ‘goede website’, behaal je meer rendement uit je marketing inspanningen. Een goede website gaat verder dan alleen je diensten en contactgegevens tonen. Volgens onderzoek voldoet een goede website aan verschillende kenmerken, wij bespreken de 5 belangrijkste punten. 

Een goede website…

  1. …heeft een doel
  2. …heeft een responsive design en is functioneel
  3. …is gebruiksvriendelijk
  4. …laadt snel
  5. …is vindbaar
website doel

1. Een goede website heeft een doel

Het allerbelangrijkste kenmerk dat een gewone website een goede website maakt, is het hebben van een doel. Het doel bepaald samen met de doelgroep de inhoud, structuur en het ontwerp van de website. Zonder duidelijk doel weten je bezoekers ook niet wat de bedoeling is. Alles op de website wordt aangestuurd door het doel: de teksten, afbeeldingen, schrijfstijl, indeling, en al het andere. Een goede website heeft een heldere doel. 

Stel jezelf vragen 

Wat wil je met jouw website bereiken? Wat voor klanten wil je binnen halen? Hoe overtuig je de bezoeker de jij de beste keus bent? Dit zijn vragen die alleen jij kan beantwoorden en bepaald wat de doelen van verschillende pagina’s zijn. Want elke pagina moet een doel hebben. Een doel kan zijn dat bezoekers een werkplaatsafspraak inplannen, een testrit boeken, een offerte aanvragen, of hun gegevens achterlaten zoals een e-mail om een mailinglijst op te bouwen. Er zijn verschillende mogelijkheden, maar zorg ervoor dat je website zo is ingericht dat jouw bezoekers het beoogde doel gaan behalen. 

Hoe je bezoekers beweegt naar je doel? Dat doe je door marketing funnels aan te brengen. Vertel eerst iets over wat je aanbiedt, laat ze dan de prijzen zien en geef ze vervolgens de mogelijkheid om contact op te nemen. Of schrijf een blog, vertel ze over een kortingsactie en laat ze de kortingscode downloaden via het inschrijven voor de nieuwsbrief. 

Conversie optimalisatie 

Denk goed na over hoe je bezoekers zich door je website heen bewegen. Bij welke stap is welke informatie relevant voor ze? Daarnaast is het belangrijk dat bezoekers nooit op een dood spoor komen. Er moet altijd een volgende stap zijn. Maak de bezoeker nieuwsgierig, en vergeet geen call to actions te plaatsen. Het plaatsen van duidelijke call to actions samen met het wegnemen van alle mogelijke obstakels of bezwaren die bezoekers kunnen hebben, optimaliseer je de conversie. Conversie optimalisatie betreft het omzetten van een bezoeker naar een klant of lead. Je maakt als het ware de weg vrij voor je bezoekers om klant bij je te worden.

2. Een goede website heeft een responsive design en is functioneel

Een goede website zou op alle schermen en apparaten aangepast moeten zijn, dus volledig responsive. Bijna de helft van al het internetverkeer gaat via mobiele telefoons en de verwachting is dat dit alleen maar toe gaat nemen. Daarom is een goede website geschikt voor telefoon, tablet en computer. Dit kan betekenen dat je sommige functies van de desktop versie voor de mobiele weergave moet uitschakelen of marges moet aanpassen zodat de website optimaal werkt op verschillende schermen.  

Leidt je bezoekers niet af

Natuurlijk is het uiterlijk van een website ook belangrijk en over smaak valt niet te twisten, maar het uiterlijk mag nooit voorgaan op de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Aangezien de inhoud het allerbelangrijkste is, wil je dat een design de inhoud ondersteunt en dus niet te veel opvalt. Een design is goed wanneer het de belangrijke zaken accentueert en niet afleidt. Wanneer je drukke pagina’s met een overvloed aan knoppen, afbeeldingen en opvallende kleuren hebt, leidt je de bezoekers alleen maar af. Zo beweeg je ze niet meer naar het beoogde doel en loop je daardoor klanten mis. 

Hou vast aan conventies

Effectiviteit van een website is dus altijd beter dan een mooi ogende website. Alhoewel je graag wil laten zien waarom jouw bedrijf uniek is, is een uniek design vaak niet beter. Het beste is om vast te houden aan wat je bezoeker gewend is van andere websites. Om die reden zou je vast moeten houden aan bepaalde conventies die er heersen op het gebied van webdesign. 

Een aantal voorbeelden van conventies zijn: logo links bovenaan de pagina, menu bovenaan de pagina, contact informatie in de footer, titel van de pagina boven de inhoud, kolommen om de pagina in te delen, klikbare teksten in een andere kleur en eventueel onderstreept, etc. Door deze conventies toe te passen hoeft je bezoeker zo min mogelijk na te denken. Een uniek design lijkt leuk, maar is het ook praktisch voor je bezoekers?

3. Een goede website is gebruiksvriendelijk 

Een functioneel design zorgt niet alleen voor een site die rustig en overzichtelijk is, maar ook voor een goede gebruiksvriendelijkheid. Een gebruiksvriendelijke website helpt natuurlijk om je bezoekers goed te kunnen voorzien van de juiste informatie. Je moet de bezoeker het zo makkelijk mogelijk maken om te vinden waar ze naar zoeken. Een ingewikkelde website waar ze niets kunnen vinden of waar veel afleidingen zijn, zorgt ervoor dat bezoekers afhaken. Wanneer bezoekers te veel moeten nadenken, krijgen ze keuzestress en dan heb je de kans dat ze je website verlaten. 

Binnen 3 seconden moeten bezoekers doorhebben waar ze zijn, welke diensten of producten verkocht worden en waarom ze die diensten of producten juist bij jou af moeten nemen. Ook hier weer: moet een bezoeker te lang nadenken of zoeken naar die informatie, dan haken ze af. 

Breadcrumbs

Wanneer je een website hebt met veel verschillende pagina’s, categorieën, subpagina’s, etc. is de kans groot dat je bezoekers verdwalen. Dit wil je natuurlijk niet laten gebeuren. Biedt ze de mogelijkheid om te achterhalen waar ze zich op de website bevinden. Dit kun je doen door bijvoorbeeld breadcrumbs te tonen. Breadcrumbs of broodkruimels zijn een visueel spoor van waar je je momenteel op de website bevindt, zodat je altijd naar een bovenliggende pagina terug kan gaan.

ikrij voorbeeld breadcrumbs
Voorbeeld breadcrumbs

Verder zijn er nog een aantal punten die het de bezoeker makkelijker maken:

  • Zorg ervoor dat de structuur en inhoud zijn aangepast op jouw doelgroep. Onderzoek wijst uit dat mensen gemiddeld maximaal 7 verschillende keuzes kunnen onthouden. Zorg er dus voor dat er niet te veel opties in het hoofdmenu aanwezig zijn.
  • Neem altijd een ‘over ons’ pagina en een contactpagina op. Je contactgegevens moeten duidelijk te vinden zijn, op de contactpagina en in de footer. Veel mensen scrollen namelijk naar de footer op zoek naar jouw gegevens. 
  • Maak de website scanbaar. Plaats geen lange teksten zonder duidelijke visuele hiërarchie. Gebruik vette koppen, andere tekstkleuren, lijstjes en opsommingen, om verschillende elementen van elkaar te onderscheiden en belangrijke informatie behapbaar te maken. 
  • Houd formulieren eenvoudig. Zorg ervoor dat ze nooit meer velden bevatten dan nodig, want elk extra veld is weer een reden om af te haken. Daarnaast zijn mensen terughoudend met het geven van allerlei informatie zonder te weten waarom.
  • Heb je een grote website met veel pagina’s, producten of artikelen? Biedt dan een goede zoekfunctie aan om de bezoekers te helpen bij het vinden van de juiste informatie. Het spreekt voor zich dat een zoekfunctie ook duidelijk zichtbaar moet zijn, zodat bezoekers in 1 oogopslag zien dat ze er gebruik van kunnen maken.

4. Een goede website laadt snel

We weten allemaal hoe graag we wachten. Wanneer een website niet snel genoeg laadt haken we al gauw af. Zorg er daarom voor dat je website binnen no time is geladen. Klik. Poef. Daar is de website. Volgens onderzoek verwacht 47% van de bezoekers dat een website binnen 2 seconden geladen is. Een langere laadtijd is een grote factor als we kijken naar de bounce rate. Hoe langer de laadtijd, hoe hoger de bounce rate. Mensen klikken de website al weg voordat ze nog ergens anders op de website hebben geklikt.

Hoe laadtijd verminderen? Onder andere kun je zorgen voor een snelle hosting, zo min mogelijk plugins gebruiken, afbeeldingen verkleinen of comprimeren, de code van de website optimaliseren, etc.

wachten verveeld

5. Een goede website is vindbaar

Al heb je een website die nog zo mooi en overzichtelijk is, als hij niet vindbaar is heb je er niks aan. Een goede website is zichtbaar en wordt gevonden door (potentiële) klanten. Bijvoorbeeld via Google, sociale media, betaalde advertenties, content of via nieuwsbrieven. Naast dat potentiële nieuwe klanten je weten te vinden, is het ook belangrijk dat bestaande klanten niet worden vergeten. Door een community op te bouwen, bouw je aan loyaliteit en zorg je ervoor dat je huidige klanten vaker terug zullen komen. 

Search Engine Optimization (SEO)

Door middel van SEO zorg je ervoor dat je website door Google (en andere zoekmachines) gevonden wordt. Zowel on page als off page optimalisatie is belangrijk voor de vindbaarheid van de website. SEO zorgt ervoor dat je website goede en relevante content bevat, de website technisch goed in elkaar zit en wordt er autoriteit opgebouwd. Alles wat nodig is om organisch gevonden te worden via zoekmachines. 

SEA en Social Advertising 

Een andere manier om vindbaar en zichtbaar te zijn is door te adverteren in Google of andere zoekmachines, of te wel Search Engine Advertising (SEA). Het voordeel hiervan is dat je binnen een aantal dagen bovenaan de zoekresultaten kunt komen. Niet organisch, maar wel effectief. Social Advertising is ook een doeltreffende manier van adverteren. Via Facebook en Instagram kun je heel goed een doelgroep afbakenen en dus heel gericht adverteren

Content marketing

Tegenwoordig is content marketing een effectief middel om klanten binnen te halen. Bedrijven delen hun kennis via een blog met de buitenwereld. Op deze manier straal je autoriteit en dus vertrouwen uit. Met een gedegen zoekwoordenonderzoek kun je content ook inzetten om organisch verkeer te genereren. Plus een goed gevulde kennisbank met waardevolle artikelen zorgt ervoor dat je beter scoort in de zoekmachines. 

Social media marketing

Sociale media is niet alleen interessant om via te adverteren, maar ook om in te zetten voor organisch bereik. Door je waardevolle content te verspreiden via bijvoorbeeld Facebook of Instagram kun je jouw netwerk van volgers vergroten. Deel informatie of handige tips waar jouw doelgroep daadwerkelijk iets aan heeft en zij delen het weer met hun volgers. 

E-mail marketing

Een klassieke manier om klanten te binden aan je bedrijf is het versturen van nieuwsbrieven. Geef tips en deel kennis waar jouw klanten ook echt iets aan heeft. Een nieuwsbrief vol nieuwtjes over het bedrijf (tenzij ze heel speciaal zijn) zit niemand op te wachten. Maar wanneer jij elke maand de nieuwste updates uit jouw branche weet te brengen, zul je loyaliteit en autoriteit opbouwen (en dus vertrouwen). 

Belangrijk is dat je je bestaande klanten niet uit het oog verliest. Je hebt al eens geïnvesteerd om ze als klant binnen te halen en mits ze tevreden zijn kost het minder moeite om ze nog eens iets te verkopen. Hou ze op de hoogte van mogelijke aanbiedingen of nieuwe producten via jouw nieuwsbrief. Pas wel op dat je niet alleen maar reclame naar ze stuurt, maar biedt ze ook waardevolle informatie en kennis aan. 

Ben jij toe aan een écht goede website? Van strategie tot implementatie, onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op voor een passend advies.

Ook interessant: