InfoTrade in Automotive Online: transitie naar online first nu in gang zetten

73 procent van de Europese autokopers vindt zijn of haar nieuwe auto online. Uit het lage aantal dealerbezoeken blijkt dat kopers hun keuze al hebben gemaakt vóórdat ze de showroom binnenstappen. Maar: dealers en autobedrijven houden nauwelijks rekening met deze nieuwe werkelijkheid. Dit constateren de online marketingexperts van InfoTrade. En dat is jammer. “Autobedrijven die hun organisatie transformeren naar online first profiteren optimaal van deze ontwikkelingen.”

De conclusies komen uit de 2020 editie van de jaarlijkse Gearshift-studie, uitgevoerd door Google. Al tien jaar onderzoekt Google de manier waarop de online klantreis van autokopers plaatsvindt. De laatste vier jaar gebeurt dat in samenwerking met onderzoeksbureau Kantar. Uit de meest recente Gearshift-studie voor 2020, waarin 22.000 autoverkopen in 20 landen werden onderzocht, zijn meer interessante conclusies te trekken. Wilbert Philippo, partner bij InfoTrade, zet ze op een rijtje.

Kopers zoeken online naar informatie en beslissen snel

“Kopers zoeken online vooral naar informatie via Google, via video (YouTube) en op de merkenpagina’s van dealers en importeurs. Aankoopbeslissingen worden daarbij snel genomen. De helft van alle autokopers doet er minder dan een maand over om tot de aankoop van een auto over te gaan.” Daarbij komt dat de merkloyaliteit onder druk staat, constateert Philippo. Kopers kijken ook bij de concurrent naar aantrekkelijke aanbod. “Dit betekent dat je als dealerbedrijf goed online zichtbaar moet zijn in het hele traject: van de allereerste zoekopdracht tot de aanschaf.”

Video heeft enorm veel invloed

Video is echt een vast onderdeel geworden van de ‘customer journey’. 74 procent van de Europese autokopers maakt er gebruik van laat Philippo weten. “Autokopers hebben daarbij net zoveel waardering voor commerciële video’s als voor video’s van onafhankelijke experts.” Video is daarnaast ideaal voor lokale branding van het eigen dealerbedrijf. Deze video’s zetten mensen echt aan om actie te ondernemen, om bijvoorbeeld contact op te nemen, de car configurator te gebruiken, een offerte aan te vragen of om de showroom te bezoeken. In Europa geldt dat voor maar liefst 77 procent van de autokopers. “Daarnaast zien we bij InfoTrade dat adverteren op YouTube een effectieve manier is om terloops onder de aandacht te komen bij autokopers die door video’s scrollen.” 

E-commerce is een blijvertje

Veel autokopers overwegen om hun volgende aanschaf volledig online te doen. Die ontwikkeling was al in gang gezet en is door de coronacrisis versneld constateert Philippo. “In 2015 dacht wereldwijd nog 25 procent online een auto te kopen, in 2020 is dat in Europa opgelopen tot 35 procent van de autokopers.” Sinds de corona-uitbraak is de belangstelling om online een auto te kopen wereldwijd met 70 procent gestegen. Consumenten waarderen bij die online aankoop aflevering aan huis of bij de dealer. Philippo: “Sterker nog: je auto ophalen bij de dealer krijgt meer waardering dan aflevering aan huis, een teken dat fysieke dealerbedrijven een belangrijke rol blijven spelen in het aankoopproces.”

Invloed van Covid-19

De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat dealers zich moeten voorbereiden op een meer robuust marketing- en retailmodel, concludeert Wilbert Philippo. “Dat betekent slimme oplossingen bieden voor de online verkoop van auto’s maar ook om digitaal meer de interactie te zoeken met kopers. De coronacrisis heeft de manier waarop autokopers zich online oriënteren niet ingrijpend veranderd, maar ze verwachten wel een meer digitale koopervaring. Kortom: zet online daarom op de eerste plaats, zorg dat jouw bedrijf, producten en diensten online vindbaar zijn en zorg voor een naadloze gebruikerservaring.”

Bekijk het artikel van Automotive Online over Google Garage en zorg ervoor dat jij online goed zichtbaar bent!

Ook interessant: