De invloed van iOS 14 op jouw Facebook Ads!

Je hebt er vast en zeker van gehoord: de nieuwe iOS 14 update van Apple. Zeker als je adverteert op social media kanalen als Facebook of Instagram is dit iets om goed in het achterhoofd te houden. In dit artikel lees je dan ook wat de update precies inhoudt, welke gevolgen dit voor jou heeft en wat je kunt doen om de impact te beperken.

Wat is er precies aan de hand?

Apple kondigde in de zomer van 2020 tijdens de Worldwide Developers Conference (WWDC) aan dat het bedrijf wijzigingen zou doorvoeren in de manier waarop er met gegevens wordt omgegaan. Apple is namelijk van mening dat gebruikers zelf over data opslag mogen beslissen. Deze update en het App Tracking Transparency (ATT) framework zorgen ervoor dat gebruikersgegevens niet zomaar uitgewisseld kunnen worden met derden. Apple gebruikers zullen daarbij een pop-up te zien krijgen waarin zij zelf toestemming moeten geven om tracking van apps toe te staan. Het probleem voor Facebook is dat het voor hun op die manier heel moeilijk wordt om gegevens te personaliseren en te optimaliseren. Het doormeten van resultaten is hierdoor voor Facebook vrijwel onmogelijk, waardoor het bedrijf op den duur minder omzet kan genereren uit advertenties. Ook voor gebruikers kan dit verkeerd uitpakken, aangezien adverteerders door deze update geen gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen. Adverteerders moeten hierdoor dus naar andere verdienmodellen opzoek gaan, waardoor bepaalde apps mogelijk alleen betaald verkrijgbaar worden.

Wat betekent dit voor jou?

Deze update zorgt er allereerst voor dat het Facebook algoritme, dat gebaseerd is op het gedrag van gebruikers, moeilijker te meten is. Het is hierdoor voor adverteerders lastig in te schatten wat gebruikers vinden en hierop relevante en geoptimaliseerde content te baseren. Verder kunnen adverteerders door deze update maar maximaal 8 conversie-events per domein voor optimalisatie gebruiken. Voorheen werd hier geen limiet voor gesteld. Daarnaast wordt het attributie termijn van 28 dagen na een klik teruggebracht naar 7 dagen. Dit wil zeggen dat alle aankoop events langer dan 7 dagen niet meer worden gemeten en gerapporteerd zullen worden.

Wat kan jíj doen?

Conversions API

Door een Conversion API koppeling op te zetten kan data alsnog verzameld worden. Conversie-events kunnen hierdoor wel verstuurd worden naar Facebook zonder dat deze iOS update of adblockers hier invloed op hebben. Dit komt doordat de API niet via de browser, maar via jouw eigen server werkt en events dus via de server worden verzonden. De cookie- en privacy policy melding op je website moeten beide echter wel up-to-date zijn.

Domein verifiëren

Om gegevens direct vanaf jouw domein te versturen dien je deze binnen de Facebook Business Manager te verifiëren. Hierdoor weet Facebook welk domein bij welk Business Manager hoort. Hiermee voorkom je complicaties met het instellen van conversie-events. Er zijn daarbij drie manieren om jouw domein in Facebook te verifiëren:

  1. DNS-verificatie
  2. HTML-upload
  3. Meta-tagverificatie

Door binnen de Facebook Business Manager bij “bedrijfsinstellingen” onder het kopje “Merkveiligheid” op “Domeinen” te klikken en vervolgens jouw domeinnaam in te vullen, kun je jouw domein makkelijk en snel verifiëren.

Allow list voor Facebook pixel

Ten slotte is het handig om een zogeheten allow list aan te maken voor de Facebook pixel. Hiermee wordt de toegang van ongeautoriseerd verkeer naar je pixel toe geblokkeerd. Je maakt een allow list aan door binnen de Facebook Business Manager naar “Eventsmanager” te gaan en vervolgens de juiste pixel te selecteren. Onder “Settings” vind je dan de “Traffic permissions”.

Adviesmeeting

De nieuwe iOS update heeft hoe dan ook impact voor jou als adverteerder. Adverteren verandert continu en blijft dat in de toekomst zeker doen. Het is daarom van belang dat jij voorbereid bent op bovenstaande wijzigingen en deze ook zorgvuldig uitvoert.

Wil je weten hoe InfoTrade jou kan helpen bij de ontwikkelingen van de nieuwe iOS update rondom Facebook Ads?Plan dan een “Adviesmeeting”. Dat is een vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners, via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat jou het beste uitkomt.

Ook interessant: