De impact van iOS 15 op e-mailmarketing

Updates zoals ‘Hide My Email’ en andere privacy gerelateerde functies zorgen ervoor dat adverteren steeds lastiger wordt. iOS 15 is Apple’s nieuwste poging om een wereld zonder persoonlijke tracking werkelijkheid te maken.

Klikken op links

Momenteel gebruiken we openingspercentages (open rates) van e-mails als maatstaf voor succes in e-mailmarketingcampagnes. De nieuwe functies van iOS 15 perken die open rates in, waardoor sommigen zelfs niet eens in de persoonlijke inboxen verschijnen. Dit betekent dat klikken op links in e-mails steeds belangrijker zullen worden. Deze nieuwe update bouwt voort op de reeds beperkende maatregelen en iOS 14-updates die targeting mogelijkheden bemoeilijkten. De meest recente ontwikkeling bemoeilijkt het proces dat bedrijven gebruiken om mensen te volgen via e-mails.

De belangrijkste details:

  • iOS 15 introduceert nieuwe functies, waaronder ‘Hide My Email’ en ‘iCloud + Private Relay’
  • iOS 15 bouwt voort op iOS 14, waardoor bedrijven die afhankelijk zijn van sociale media vroeg of laat een publiek moeten opbouwen om hun advertentie-uitgaven meer divers in te zetten
  • Er wordt gespeculeerd door marketeers dat Apple het tracken door derden volledig bant om zijn eigen advertentiebedrijf te bouwen

gmail applicatie op mobiel
Wat betekent dit voor e-mailmarketing?

De bescherming van e-mailprivacy voorkomt dat afzenders gegevens verzamelen via pixels. Daarnaast verbergt de update ook de IP-adressen van gebruikers, waardoor gebruikers volgen wordt beperkt. Tenslotte kunnen Apple gebruikers met de functie ‘Hide My Email’ willekeurige e-mailadressen gebruiken die naar hun persoonlijke inbox worden doorgestuurd waardoor persoonlijke e-mailadressen privé blijven. Deze updates belemmeren het vermogen om het succes van e-mailmarketingcampagnes te meten. Het is dus belangrijk om je te concentreren op meer betekenisvolle e-mailbetrokkenheid, zoals het genereren van klikken.

First Party Cookies

Door de iOS 14 update verloren bedrijven al een aantal targeting mogelijkheden met Facebook-advertenties, waardoor het rendement daalde. Wij adviseerden toen al om een Conversion API koppeling op te zetten zodat data alsnog verzameld kan worden. Daarnaast kun je gebruik maken van Server Side Tagging. Hierbij worden de marketing tags uitgevoerd op een server in plaats van in de browser van een gebruiker. Dit zijn dan zogenaamde ‘First Party Cookies’.

Om tegemoet te komen aan de laatste wijzigingen van Apple bevelen wij aan om onder meer de huidige e-maillijsten op te schonen. Het verwijderen van niet-reagerende contacten en prestatietests starten, helpen je om beter te navigeren in deze nieuwe wereld zonder gegevens van derden.

Wil je weten hoe InfoTrade jou kan helpen bij de ontwikkelingen van de nieuwe iOS update rondom e-mailmarketing? Plan dan een “Adviesmeeting”. Dat is een vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners, via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom, op de dag en tijdstip dat jou het beste uitkomt.

Ook interessant: