Data gedreven marketing: Pon’s eerste successen

Data kan jouw bedrijf helpen om je bezoekers beter in kaart te brengen en om hun klantreis optimaal te laten verlopen. Deze informatie kun je verder inzetten om jouw strategieën en andere marketingactiviteiten te verbeteren. De manier waarop deze informatie wordt gevonden en verzameld is echter niet meer de grote uitdaging. De hamvraag is hoe jij waarde haalt uit deze data om betere beslissingen te kunnen maken op het gebied van marketing.

Pon’s data gedreven leiderschap

In 2014 heeft Pon als een van de eerste bedrijven geïnvesteerd in data science door de supercomputer Watson aan te schaffen en door daarnaast een kleinschalig team van data professionals op te zetten. Dit team is verantwoordelijk voor het implementeren van algoritmes en het opzetten van slimme analyses. Zij gebruiken hiervoor externe data om de mogelijkheden te bepalen.

Voorbeelden van successen

Lead generation

Als een van de meest gebruikte oplossingen binnen Pon dient dit proces ter acquisitie van nieuwe klanten. Pon heeft dit geïmplementeerd voor een klant die vanwege het lage marktaandeel nieuwe klanten nodig had. Het data team begon met het analyseren van websites van bedrijven en keek of dit past bij het ideale klantprofiel voor de desbetreffende klant van Pon. Op basis van scores naar negatieve en positieve zoekwoorden van iedere website ontwikkelde dit data team een top 100 van potentiële leads. Het resultaat hierbij was een stijging van het marktaandeel met 40% en een stijging van het aantal nieuwe klanten met 50%. Het doel was dus behaald!

Netwerkanalyse

Het gaat hierbij om de locatiekeuze van winkels. Het team ging van start met het onderzoeken en vergelijken van de winkellocatie van de concurrenten van de desbetreffende klant. Daarnaast waren demografische kenmerken van de doelgroep van deze klant belangrijke gegevens om te bepalen waar een winkel het best gevestigd kan worden. Vervolgens hebben zij een model ontworpen met informatie over de verbanden tussen de potentiële locatie en de uiteindelijke verkoopcijfers. Ten slotte werd er een nieuw netwerkplan opgesteld met 9% meer omzet als resultaat binnen 1 jaar.

Smart configurator

Pon heeft hierbij inspiratie opgedaan en hun informatie gehaald van de populaire streamingsdienst Netflix. De product configurator zoals vele webshoppers kennen heeft een hele waslijst aan opties waar jij uit kunt kiezen na de keuze voor kleur, vorm, materiaal etc. Vele bezoekers kunnen hierdoor in de war raken en weten niet meer waar ze moeten beginnen. Netflix geeft juist zogenaamde recommendations op basis van jouw kijkgedrag of wat anderen ook leuk vinden. Dit doen zij door de films die jij eerder gezien hebt te vergelijken met de films die anderen ook gezien hebben en leuk vonden. Deze films worden dan voor jou aanbevolen. Hetzelfde kan gedaan worden bij een product configurator. Het algoritme leert hierbij, nadat jij een paar opties hebt aangeklikt (kleur, accessoires, etc.), welk soort product jij uiteindelijk ongeveer zoekt en kan op basis daarvan aanbevelingen doen.

Onze toekomstverwachting

Wij verwachten dat veel meer bedrijven het voorbeeld zullen volgen van Pon en de komende jaren de eerste stappen zullen zetten op het gebied van data gedreven marketing. Het toenemende belang en effect van technologie, innovatie en onderzoek maakt dat bedrijven er niet langer mee weg komen als zij beslissingen nemen en oplossingen bedenken op basis van assumpties of persoonlijke bevindingen. Zaken als AI of Internet of Things zijn namelijk niet meer weg te denken en vormen samen de toekomst van data gedreven marketing.

Adviesmeeting

Wil je weten hoe InfoTrade jou kan helpen om inzicht te krijgen in data gedreven marketing? Plan dan een “Adviesmeeting”. Dat is een vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners, via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat jou het beste uitkomt.

Ook interessant: