Conversational marketing voor autodealers: optimaal klantcontact tijdens de lockdown!

De lockdown die minister-president Mark Rutte op 14 december aankondigde heeft grote gevolgen voor de Nederlandse autobranche. Want in tegenstelling tot de vorige lockdown zijn nu ook de showrooms gesloten. En dat betekent dat dealers in ieder geval tot en met dinsdag 19 januari geen klanten kunnen ontvangen in de showroom. Conversational marketing kan de oplossing bieden.

Bij InfoTrade merken we dat autodealers inmiddels koortsig op zoek zijn naar oplossingen om tijdens de lockdown toch het contact te behouden met hun klanten. Er wordt volop gemaild, gebeld, gewhatsapped. Websites worden aangepast zodat autokopers kunnen chatten met het salespersoneel of de werkplaats. We zien ook dat een stevig plan achter die aanpak vaak ontbreekt. Dealers lopen hierdoor het risico dat ze veel geld uitgeven aan iets dat niet werkt of niet bij hun organisatie past. En bovendien dat wanneer de situatie weer normaliseert ze teruggaan naar de oude manier van communiceren met klanten. En dat zou een fout zijn.

Nu is het moment voor conversational marketing

Juist nú is het moment om de transitie in te zetten naar ‘conversational marketing’. Dit betekent in de praktijk dat je online, via je website, het gesprek aangaat met je klant. Dat is niet alleen tijdens deze lockdown van levensbelang maar ook daarna want autokopers shoppen steeds meer online. Een bekend voorbeeld van conversational marketing is de messaging app: websitebezoekers krijgen na enkele momenten op de site van je dealerbedrijf een pop-up te zien met een vraag als ‘waarmee kunnen wij je helpen’ of ‘wat kunnen we voor je doen’. Dit is slechts één voorbeeld van conversational marketing. Er zijn talloze mogelijkheden en aanbieders van dergelijke oplossingen. Van een simpele, gratis WordPress-plugin met een WhatsApp-button tot complete softwarepakketten met chatbots en messaging agents. Ook zijn er gespecialiseerde bedrijven die de hele conversatie met je klant overnemen. Bekende aanbieders van dergelijke producten zijn bijvoorbeeld Web1on1, Saysimple en Trengo. 

Welk customer conversation platform past bij jouw dealerbedrijf?

Het doel van conversational marketing is duidelijk: een doorlopende conversatie creëren met de klant, los van de kanalen die hij of zij gebruikt om te communiceren. Elk platform heeft hiervoor zijn eigen kostenplaatje en specifieke oplossingen. Dus waar moet je voor kiezen? Welk product past er het beste bij jouw dealerbedrijf, merkspecialist of universele autobedrijf als we praten over een ‘customer conversation platform’? 

InfoTrade helpt bij het maken van de juiste keuze

Om grondig en zorgvuldig de omslag te maken naar die van ‘conversationele dealer’ is het belangrijk om nu een keuze te maken voor de toekomst. Maar tegelijkertijd ook om niet hals over kop veel geld uit te geven aan een softwarepakket of andere oplossing die misschien niet werkt. InfoTrade helpt bij het maken van die strategische keuzes. Net zo belangrijk is dat we ondersteunen bij de technische implementatie van de gekozen oplossing én dat we het rendement inzichtelijk maken. Want conversational marketing is de weg naar meer omzet. Wacht dus niet langer en neem vandaag nog contact met ons op!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Ook interessant:

× Vragen? 👉