China zet druk op Nederlandse autodealers

Nederlandse autodealers hebben het moeilijk nu elektrische alternatieven uit China de automarkt ingrijpend veranderen. Elektrische auto’s uit Europa zijn voor de gemiddelde inkomensgroep namelijk niet betaalbaar en ongeschikt voor lange afstanden. De Chinese varianten zijn echter goedkoop en praktisch, waar het bij de gemiddelde autokoper vooral om draait. Het lijkt een moeilijke opgave voor Nederlandse autodealers om dit om te draaien. Wij geven om die reden dan ook hieronder een aantal oplossingen over wat zij hiertegen kunnen doen!

Branding in de regio

Allereerst is het belangrijk om merkbekendheid op te bouwen binnen de eigen regio. Door het bedrijf in de externe communicatie te richten op jouw doelgroep in de directe omgeving, creeër je een bepaald imago. Door verder content aan te passen aan de lokale doelgroep voelen klanten zich persoonlijker aangesproken, dan wanneer je alle content-uitingen algemeen formuleert. Zo bouw je naast bekendheid en imago dus ook klantloyaliteit op. Ook is het handig om per dealervestiging een aparte winkelpagina aan te maken, waarbij je hier specifieke informatie geeft over bijvoorbeeld de vestiging zelf, de openingstijden, de acties, reviews of een routebeschrijving deelt. Wees ten slotte persoonlijk in alles wat je doet. Concurrenten kunnen namelijk op informationeel gebied veel met jou gemeen hebben, maar op emotioneel vlak kun je echt een onderscheiding maken!

Goede online vindbaarheid

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 73 procent van de autokopers zijn/haar nieuwe auto online vindt. De keuze voor een auto wordt grotendeels online bepaald en een showroombezoek diende – pre-corona – dan ook alleen als bevestiging van de aankoop. Online kijken autokopers vooral naar informatie op Google, YouTube en de merkenpagina’s van de autodealers. Het aankoopproces verloopt erg snel. De tijd die autokopers besteden aan het zoeken van een nieuwe auto kan minder dan één maand bedragen! Dit is gemeten vanaf de allereerste zoekopdracht tot aan de uiteindelijke aanschaf. Zeker in deze tijd waarin het coronavirus ons allemaal beïnvloedt en we niet meer zomaar fysieke showroom afspraken kunnen maken, is het van belang om als autodealer online goed vindbaar te zien. Zorg dat jouw producten en diensten online goed te vinden zijn en zoek daarbij de interactie op met autokopers voor een perfecte gebruikerservaring.

Video adverteren

Het bekende gezegde “1 beeld zegt meer dan 1000 woorden” is er niet voor niks. Video is namelijk hét medium om als dealerbedrijf effectief en aantrekkelijk onder de aandacht te komen bij autokopers. Driekwart van de autokopers in Europa kijkt namelijk video’s om tot een aankoopkeuze te komen. Speel hier op in door direct van start te gaan met YouTube Ads. Dit is momenteel nog relatief goedkoop, waarbij je per weergave ongeveer tussen de €0,05 en €0,10 kwijt bent. Voor een klik is dit gemiddeld tussen de €0,50 en €2. Daarnaast is de voorvertoning van je advertentie voorafgaand aan de reguliere video helemaal gratis. Pas als de gebruiker de video langer dan 30 seconden bekijkt of als de video korter is dan 30 seconden maar helemaal afgekeken wordt, ziet YouTube dit als weergave. Ten slotte zijn er optimale target- en optimalisatiemogelijkheden met YouTube Ads. Zo krijg je de mogelijkheid om gebruikers te targeten die zoekopdrachten in Google hebben uitgevoerd, maar niet op een advertentie in YouTube hebben geklikt.

Adviesmeeting

Wil je weten hoe InfoTrade je kan helpen bij bovenstaande oplossingen voor het dealerbedrijf? Plan dan een “Adviesmeeting”. Dat is een vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners, via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat jou het beste uitkomt!

Ook interessant: