Advies voor het autobedrijf: maak nu de overstap naar Google Analytics 4

Google Analytics is al jaren dé manier om de statistieken van je website bij te houden. Door een trackingcode aan je website toe te voegen krijg je met je Google-account toegang tot een online dashboard en een berg aan data over bezoekersaantallen, meest bezochte pagina’s, tijd op de website en nog veel meer. Data waar je op kan sturen en waarmee je de website van je autobedrijf steeds beter kan maken.

Google blijft continu sleutelen aan de functionaliteit van Analytics en deze maand is er zelfs een hele nieuwe versie gelanceerd: Analytics 4. Deze nieuwe versie is niet zomaar een update van de bestaande Analytics maar echt een nieuwe editie. Zo nieuw zelfs dat je met Analytics 4 een nieuwe start maakt. Dit is min of meer gedwongen want Google gaat op termijn alleen verder met Analytics 4. De huidige, oude versie Universal Analytics zal op den duur verdwijnen. Het is dus belangrijk om nu al te beginnen met de overstap naar Analytics 4 en om nu al via de nieuwe methode data te gaan verzamelen van je website.

Wat gaat er veranderen?

  1. Om te beginnen zal je een nieuwe property moeten aanmaken voor Analytics 4. Het overnemen van de data uit je oude property is niet mogelijk, maar je kan nog wel even wel je oude property voor Universal Analytics blijven gebruiken naast Analytics 4. Op deze manier begin je dus met het verzamelen van data in Analytics 4 en ga je Universal Analytics langzaam uitfaseren.
  1. De data die Google verzamelt wordt anders gepresenteerd. In Universal Analytics heb je sessies en gebruikersdata die worden verzameld door middel van cookies of vanuit de browser. Een sessie omvat alle activiteiten binnen een websitebezoek zoals het klikgedrag, de pageviews en uitstappagina’s. De sessies zijn gekoppeld aan gebruikersdata zoals leeftijd en locatie. Met Analytics 4 laat Google dit model los en stapt men over op ‘events’. Hierbij kijkt Google veel meer naar de interactie met de gebruiker die een auto wil kopen. Zo krijg je bijvoorbeeld eerder antwoord op de vraag welke informatie goed wordt gelezen en welke ‘call to action’ daadwerkelijk aanzet tot actie.
  1. Een andere grote verandering is dat je in Analytics 4 geen bounce rates meer hebt. Bounce rates worden vaak gebruikt als maatstaf voor de kwaliteit van een website. Bij een hoge bounce rate verlaten bezoekers de website weer snel en dat is een slecht teken volgens de gangbare opinie. Toch was de bounce rate ook altijd onderwerp van discussie, want wat als iemand die een auto wil kopen op jouw website direct de informatie vindt die hij of zij zoekt? Dan is de bounce rate hoog terwijl de online autokoper juist snel is geholpen. Om daar nu een eind aan te maken komt Google met ‘engaged sessions’. Zo’n engaged session wordt pas aangemaakt als iemand de website of de app minimaal 10 seconden op de voorgrond open heeft staan. Daarnaast moet er sprake zijn van een conversie, bijvoorbeeld een terugbelafspraak aanklikken of een aanvraag voor een proefrit. Tot slot heeft de bezoeker twee of meer pagina’s bekeken. Door langer te meten en door afscheid te nemen van de bounce rate krijg je dus een veel zuiverder beeld van de kwaliteit van je website!

Wat betekent dit voor mijn autobedrijf?

Voor universele autobedrijven en merkdealers in Nederland adviseren wij om nu al te starten met de overstap naar Analytics 4. Zo profiteer je direct van de nieuwe data die Google verzamelt en heb je de kans om op basis van die data je website te finetunen. Upgraden kan vanuit de huidige Universal Analytics door binnen de property te klikken op Upgraden naar GA4. Vervolgens is het zaak om een nieuwe property aan te maken en de nieuwe trackingcode op je website te plaatsen. Als dat is gebeurd en alle vervolgstappen zijn correct doorlopen kan je Analytics 4 inregelen en starten met het verzamelen van data.

Hulp nodig bij het upgraden naar Analytics 4?

Met Analytics 4 geeft Google je nog meer tools om de website van je autobedrijf te monitoren en om verbeteringen door te voeren. Dat is belangrijk, zeker in deze tijd waarin het online kopen van een auto steeds normaler wordt en de website een verkoopkanaal is geworden. We kunnen ons echter voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. InfoTrade is hét automotive marketingbureau voor het ontwikkelen en implementeren van een effectieve digitale strategie voor leasemaatschappijen. We kunnen je helpen om het maximale uit je website te halen.

Meer weten? Neem dan contact met ons op!

Ook interessant:

Blog
Dennis Stritzko

Occasions op Facebook

Naast de bekende auto portals als AutoTrack, AutoScout 24 en Gaspedaal en Marktplaats maken autobedrijven steeds meer gebruik van Facebook om hun occasions aan te

Lees Meer »
× Vragen? 👉