Retargeting effectief inzetten in jouw digitale marketing strategie

Retargeting (bij Google Ads heet dit ‘remarketing’’) campagnes zijn marketingcampagnes gericht op personen die een site al eerder hebben bezocht. Gemiddeld gezien wordt er 76 procent vaker op retargeting-advertenties geklikt dan op ‘normale’ beeldadvertenties. Nu je dit weet, zou je wel moeten beseffen hoe impactvol zulke campagnes kunnen zijn. Deze manier van adverteren geeft je immers de mogelijkheid om je advertenties te tonen aan een ‘perfect voorbereide’ doelgroep. Je hoeft hen alleen dat laatste zetje te geven om de gewenste actie op jouw site te laten voltooien. Toch slagen veel adverteerders er niet in om deze kans goed te benutten. Met de onderstaande tips zorg je ervoor dat de effectiviteit van jouw retargeting campagne wordt vergroot.

1. Schrijf advertentieteksten die twijfels wegnemen.

Jouw retargeting doelgroep weet al wie je bent, dus het heeft geen zin om generieke, introductie advertenties te maken. Het feit dat een deel van die doelgroep op jouw site is geweest maar geen actie heeft ondernomen brengt kansen. Je kan dit gegeven gebruiken als een gelegenheid om hen alsnog te laten converteren door hun twijfels weg te nemen. Hoe doe je dit? Door te brainstormen over de pijnpunten die een potentiële bezoeker zou kunnen hebben en daarop in te spelen. Stel je voor dat je een CRM systeem verkoopt. Een potentiële koper zou kunnen denken dat het veel tijd zou kosten om zo een systeem in te richten. Deze angst kan je direct kleiner maken door de potentiële bezoeker gerust te stellen. Je zou bijvoorbeeld in jouw advertentietekst kunnen opnemen dat het maar 25 seconden duurt om het systeem in te richten én dat het ook op de lange termijn tijd bespaart. Tevens zou je een afbeelding kunnen toevoegen die dit ook benadrukt (denk aan een timer). Let op, dit werkt alleen als jouw product/service een dergelijk pijnpunt ook daadwerkelijk wegneemt.

2. Toon zeer relevante producten

Het internet maakt het zeer gemakkelijk om het doen van aankopen uit te stellen. Vandaar dat je als adverteerder je voormalige websitebezoekers soms een herinnering moet sturen die hen erop attendeert hoe graag zij een bepaald product of dienst willen hebben. Dit kan je doen door dynamische retargeting advertenties in te zetten. Met deze manier van adverteren worden er automatisch advertenties gemaakt van de producten die een bezoeker tijdens zijn laatste bezoek op de site heeft bekeken. Kortom, de advertentie zal altijd zeer relevant zijn voor de potentiële koper.

3. Aanbiedingen, kortingscodes en urgentie

De komst van het internet heeft ‘window shoppen’ en koopjes jagen nog gemakkelijker gemaakt. Je kan bij wijze van spreken binnen 5 minuten 10 webshops hebben bekeken en het assortiment en de prijzen hebben vergeleken. Een aantrekkelijker aanbod van de concurrent ligt altijd op de loer waardoor online kopers dusdanig kunnen worden afgeleid en er helemaal niet meer in slagen om iets te kopen. Dit maakt het lastiger voor adverteerders om hun producten/diensten te verkopen. De beste manier om dit verschijnsel tegen te gaan, is om prospects terug te halen naar je website m.b.v. retargeting advertenties. Soms is alles wat je nodig hebt een korting of een speciale aanbieding om de deal en hun interesse in jou en je producten nieuw leven in te blazen. Ook kan je urgentie toepassen in je advertentieteksten. Het lezen van ‘last-minute deals’ waarbij men snel een beslissing moet nemen, moedigt mensen aan om de knoop door te hakken. Deze beproefde tactiek doet wonderen met betrekking tot zowel klik frequenties als conversiepercentages.

4. Moedig aan om het afrekenproces te voltooien

In het “Winkelwagen verlaters” rapport van Salecycle komt naar voren dat 75% van de online kopers hun online-winkelwagentjes dumpt voordat zij een transactie hebben voltooid. Dit gegeven is zeer pijnlijk voor adverteerders. Je denkt alles goed gedaan te hebben; gekwalificeerde bezoekers naar een gerichte bestemmingspagina te leiden waar zij vervolgens producten getoond krijgen die zo goed op hun behoeften zijn afgestemd dat deze aan hun winkelwagentje worden toegevoegd. Toch gaan zij vervolgens niet over tot een transactie. Uit het oog is vaak uit het hart. Laat deze winkelwagen verlaters je niet vergeten door hen eraan te herinneren dat zij het afrekenproces nooit hebben voltooid. Soms is deze vriendelijke herinnering alles wat nodig is om hen te overtuigen om terug te komen en alsnog te converteren!

5. Cross sell aan bestaande klanten

Alleen omdat een prospect is geconverteerd, wil nog niet zeggen dat jouw taak is volbracht. In plaats van deze groepen eenvoudigweg uit te sluiten van jouw retargeting campagnes, zou je hen verschillende advertenties kunnen tonen met producten die een aanvulling zijn op hun oorspronkelijke aankoop. Stel je voor dat je net een iPhone gekocht hebt, dan is de kans klein dat je binnenkort nog een iPhone koopt. Het is waarschijnlijker dat je een hoesje nodig om je telefoon te beschermen. Als je deze strategie hanteert is het wel belangrijk om de tijd te nemen om te begrijpen welke producten je klanten regelmatig samen kopen, zodat je een aanbieding kunt doen die echt logisch voor hen is. Als de producten niet echt complementair zijn aan elkaar, zullen je advertenties niet het gewenste effect hebben.

Bovenstaande tips zijn enkele van onze favoriete retargeting-advertentie strategieën.Maak jij nog geen gebruik van retargeting maar denk je dat een goede aanvulling zou zijn op jouw online marketingstrategie? Of denk je dat dat jouw retargeting strategie nog voor verbetering vatbaar is? Neem dan contact met ons op. Wij hebben veel ervaring met het toepassen van retargeting zowel via het Display netwerk van Google Ads als in Facebook Ads.

Retargeting (bij Google Ads heet dit ‘remarketing’’) campagnes zijn marketingcampagnes gericht op personen die een site al eerder hebben bezocht. Gemiddeld gezien wordt er 76 procent vaker op retargeting-advertenties geklikt dan op ‘normale’ beeldadvertenties. Nu je dit weet, zou je wel moeten beseffen hoe impactvol zulke campagnes kunnen zijn. Deze manier van adverteren geeft je immers de mogelijkheid om je advertenties te tonen aan een ‘perfect voorbereide’ doelgroep. Je hoeft hen alleen dat laatste zetje te geven om de gewenste actie op jouw site te laten voltooien. Toch slagen veel adverteerders er niet in om deze kans goed te benutten. Met de onderstaande tips zorg je ervoor dat de effectiviteit van jouw retargeting campagne wordt vergroot.

1. Schrijf advertentieteksten die twijfels wegnemen.

Jouw retargeting doelgroep weet al wie je bent, dus het heeft geen zin om generieke, introductie advertenties te maken. Het feit dat een deel van die doelgroep op jouw site is geweest maar geen actie heeft ondernomen brengt kansen. Je kan dit gegeven gebruiken als een gelegenheid om hen alsnog te laten converteren door hun twijfels weg te nemen. Hoe doe je dit? Door te brainstormen over de pijnpunten die een potentiële bezoeker zou kunnen hebben en daarop in te spelen. Stel je voor dat je een CRM systeem verkoopt. Een potentiële koper zou kunnen denken dat het veel tijd zou kosten om zo een systeem in te richten. Deze angst kan je direct kleiner maken door de potentiële bezoeker gerust te stellen. Je zou bijvoorbeeld in jouw advertentietekst kunnen opnemen dat het maar 25 seconden duurt om het systeem in te richten én dat het ook op de lange termijn tijd bespaart. Tevens zou je een afbeelding kunnen toevoegen die dit ook benadrukt (denk aan een timer). Let op, dit werkt alleen als jouw product/service een dergelijk pijnpunt ook daadwerkelijk wegneemt.

2. Toon zeer relevante producten

Het internet maakt het zeer gemakkelijk om het doen van aankopen uit te stellen. Vandaar dat je als adverteerder je voormalige websitebezoekers soms een herinnering moet sturen die hen erop attendeert hoe graag zij een bepaald product of dienst willen hebben. Dit kan je doen door dynamische retargeting advertenties in te zetten. Met deze manier van adverteren worden er automatisch advertenties gemaakt van de producten die een bezoeker tijdens zijn laatste bezoek op de site heeft bekeken. Kortom, de advertentie zal altijd zeer relevant zijn voor de potentiële koper.

3. Aanbiedingen, kortingscodes en urgentie

De komst van het internet heeft ‘window shoppen’ en koopjes jagen nog gemakkelijker gemaakt. Je kan bij wijze van spreken binnen 5 minuten 10 webshops hebben bekeken en het assortiment en de prijzen hebben vergeleken. Een aantrekkelijker aanbod van de concurrent ligt altijd op de loer waardoor online kopers dusdanig kunnen worden afgeleid en er helemaal niet meer in slagen om iets te kopen. Dit maakt het lastiger voor adverteerders om hun producten/diensten te verkopen. De beste manier om dit verschijnsel tegen te gaan, is om prospects terug te halen naar je website m.b.v. retargeting advertenties. Soms is alles wat je nodig hebt een korting of een speciale aanbieding om de deal en hun interesse in jou en je producten nieuw leven in te blazen. Ook kan je urgentie toepassen in je advertentieteksten. Het lezen van ‘last-minute deals’ waarbij men snel een beslissing moet nemen, moedigt mensen aan om de knoop door te hakken. Deze beproefde tactiek doet wonderen met betrekking tot zowel klik frequenties als conversiepercentages.

4. Moedig aan om het afrekenproces te voltooien

In het “Winkelwagen verlaters” rapport van Salecycle komt naar voren dat 75% van de online kopers hun online-winkelwagentjes dumpt voordat zij een transactie hebben voltooid. Dit gegeven is zeer pijnlijk voor adverteerders. Je denkt alles goed gedaan te hebben; gekwalificeerde bezoekers naar een gerichte bestemmingspagina te leiden waar zij vervolgens producten getoond krijgen die zo goed op hun behoeften zijn afgestemd dat deze aan hun winkelwagentje worden toegevoegd. Toch gaan zij vervolgens niet over tot een transactie. Uit het oog is vaak uit het hart. Laat deze winkelwagen verlaters je niet vergeten door hen eraan te herinneren dat zij het afrekenproces nooit hebben voltooid. Soms is deze vriendelijke herinnering alles wat nodig is om hen te overtuigen om terug te komen en alsnog te converteren!

5. Cross sell aan bestaande klanten

Alleen omdat een prospect is geconverteerd, wil nog niet zeggen dat jouw taak is volbracht. In plaats van deze groepen eenvoudigweg uit te sluiten van jouw retargeting campagnes, zou je hen verschillende advertenties kunnen tonen met producten die een aanvulling zijn op hun oorspronkelijke aankoop. Stel je voor dat je net een iPhone gekocht hebt, dan is de kans klein dat je binnenkort nog een iPhone koopt. Het is waarschijnlijker dat je een hoesje nodig om je telefoon te beschermen. Als je deze strategie hanteert is het wel belangrijk om de tijd te nemen om te begrijpen welke producten je klanten regelmatig samen kopen, zodat je een aanbieding kunt doen die echt logisch voor hen is. Als de producten niet echt complementair zijn aan elkaar, zullen je advertenties niet het gewenste effect hebben.

Bovenstaande tips zijn enkele van onze favoriete retargeting-advertentie strategieën.Maak jij nog geen gebruik van retargeting maar denk je dat een goede aanvulling zou zijn op jouw online marketingstrategie? Of denk je dat dat jouw retargeting strategie nog voor verbetering vatbaar is? Neem dan contact met ons op. Wij hebben veel ervaring met het toepassen van retargeting zowel via het Display netwerk van Google Ads als in Facebook Ads.

Ook interessant: