6 tips voor een ijzersterke call-to-action

Een goede tekst schrijven is voor de één een eitje, terwijl de ander er flink zijn best voor moet doen. Teksten worden geschreven met een bepaald doel. Je wilt de lezer prikkelen. Bijvoorbeeld het stimuleren van een websitebezoeker om een aankoop te doen op je website, of het laten invullen van een contactformulier. Misschien gaat het je om een offerte-aanvraag of het downloaden van een door jou geschreven e-book? Hoofdzakelijk wil je een website bezoeker triggeren om een conversie te doen. Dat is dé reden om een goede call-to-action in te zetten!

Met zo’n call-to-action wil je slechts één ding bereiken: een website bezoeker aansporen om een bepaalde actie te ondernemen. Een pagina zonder call-to-action is een gemiste kans. Dit betekent namelijk dat je de lezer niet aanspoort tot actie, waardoor conversies zullen uitblijven. Lees hieronder onze tips voor het verbeteren van jouw call-to-actions! Spoiler: dat is dus een call-to-action ;).

Wat is een goede call-to-action?

Een call-to-action of afgekort CTA roept een websitebezoeker op om tot actie over te gaan. Dit kan een stukje tekst of een button zijn. De websitebezoeker kan worden doorgelinkt naar een andere pagina of formulier door erop te klikken. Voorbeelden van CTA’s zijn: 

Call-to-action blog | InfoTrade Automotive

Het is voor internetgebruikers cruciaal om zo snel mogelijk te vinden wat ze zoeken. Dit omdat ze binnen een paar seconden besluiten of een website aansluit bij zijn of haar verwachtingen. Als dat niet het geval is, verlaten ze binnen de kortste keren de website. Daarom is een duidelijke  CTA essentieel. Het helpt de bezoeker om te navigeren op een pagina en geeft richting aan het antwoord op hun vragen. 

Door een bezoeker op een “Lees meer” button te laten klikken, stuur je hen naar een pagina waarop ze meer informatie kunnen verkrijgen. Hierdoor laat je zien dat je begrijpt wat een bezoeker wilt en breng je naar voren wat je te bieden hebt.

Call-to-action blog | InfoTrade Automotive
Call-to-action blog | InfoTrade Automotive

Het is voor internetgebruikers cruciaal om zo snel mogelijk te vinden wat ze zoeken. Dit omdat ze binnen een paar seconden besluiten of een website aansluit bij zijn of haar verwachtingen. Als dat niet het geval is, verlaten ze binnen de kortste keren de website. Daarom is een duidelijke  CTA essentieel. Het helpt de bezoeker om te navigeren op een pagina en geeft richting aan het antwoord op hun vragen. 

Door een bezoeker op een “Lees meer” button te laten klikken, stuur je hen naar een pagina waarop ze meer informatie kunnen verkrijgen. Hierdoor laat je zien dat je begrijpt wat een bezoeker wilt en breng je naar voren wat je te bieden hebt.

Tip 1: Laat CTA’s aansluiten op de content

Allereerst moet de call to action aansluiten bij de content van de pagina. Daarbij is het van belang dat je het achterliggende doel van de pagina voor ogen houdt. Is het een informatieve pagina? Dan is het passend om een “lees meer” button toe te voegen. Dit terwijl je eerder een “koop nu” button toevoegt aan een commerciële pagina. Deze CTA’s hoeven niet altijd de vorm te hebben van een button, het kan ook een simpele link in een tekst zijn.

Tip 2: Voeg de call-to-action toe op elke pagina

Houd in gedachte dat verschillende call-to-actions leiden tot een uiteindelijke actie. Het is een proces en gaat stap voor stap. Zo zal het plaatsen van een “koop nu” call-to-action op de homepage wellicht niet het gewenste effect bereiken. Het is beter om te starten met het stimuleren van een bezoeker op de homepage door bijvoorbeeld te verwijzen naar een pagina waarop er meer te lezen is over een product. Vervolgens kun je de bezoeker op pagina 2 het product laten toevoegen in het winkelmandje. Uiteindelijk moedig je de bezoeker op de derde pagina aan om het product af te rekenen. Het toevoegen van verschillende, opeenvolgende call-to-actions maakt de stappen iets kleiner tot de daadwerkelijke aankoop.

Tip 3: Denk na over het design

De vormgeving van een CTA heeft invloed op de effectiviteit ervan. Zo kun je ideeën bedenken over de kleur, de vorm en de tekstuele inhoud om de aandacht van een bezoeker te trekken.

  • Kleur: kies voor een kleur die opvalt ten opzichte van de rest van de kleuren op je website. Door opvallende kleuren te gebruiken zie je een button sneller en word je meteen aangetrokken om op een call-to-action te klikken. Gebruik hierbij kleuren die aansluiten op jouw huisstijl en jouw doelgroep.

  • De vorm: kijk naar een geschikt formaat waarmee de call-to-actions de aandacht trekken. Een te klein formaat zal niet opvallend genoeg zijn, terwijl een te groot formaat verzet bij de bezoeker oproept waardoor hij / zij de pagina zal verlaten. Daarnaast kun je kiezen voor ronde buttons, die vaak zachter overkomen. Puntige hoeken worden steeds vaker gebruikt, maar ogen harder.

Tip 4: Denk na over de plaats van de call-to-action

Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk conversies behalen. Daarom moet je als het ware de bezoeker aan de hand nemen om bijvoorbeeld een verkoop te realiseren of hem/haar stimuleren om contact met je op te nemen. Dit betekent dat de CTA op een logische plek moet staan, zodat de CTA opvalt. Vaak wordt een call-to-action helemaal onderaan de pagina geplaatst. Op een laptop is het dan misschien goed zichtbaar, maar is de call-to-action ook in één oogopslag te zien op een het scherm van een telefoon? Belangrijk is dat je kijkt naar waar de CTA zich bevindt op verschillende devices.

Tip 5: Doe een A/B test

Hoe effectief jouw call to action is kun je testen. Een mooie call-to-action zorgt namelijk niet altijd voor het gewenst effect. Zet daarom een A/B test op waarin je 2 verschillende CTA’s maakt die je met elkaar vergelijkt. Je kunt bijvoorbeeld testen of een andere kleur beter werkt. Ook kun je kijken naar de plaats van een call-to-action of de tekst in een button. Stijgt je conversieratio door de kleine aanpassing? Dan weet je dat dat de beste variant is. Google Optimize is een goed programma dat je kan gebruiken om A/B testen uit te voeren.

Tip 6: Dit moet je niet doen

Een goede call-to-action maakt duidelijk wat er gebeurt als je op de link of button klikt. Wees daarom duidelijk in je communicatie en gebruik bij voorkeur zo min mogelijk woorden. Een call-to-action zoals “Klik hier” is daarom overbodig, want een button laat zelf al zien dat je erop kunt klikken. Gebruik eerder termen als “Profiteer nu” of “Koop nu”. Hoe duidelijker je bent, des te sneller iemand op een knop klikt. Het is noodzakelijk dat je call-to-actions in de gebiedende wijs schrijft, maar pas op met te veel uitroeptekens. Zorg er verder voor dat je niet te veel verschillende kleuren op de website gebruikt en dat je niet te veel buttons op één pagina plaatst.

Begin vandaag nog met het toevoegen van sterke call-to-actions

Denk jij dat je meer kunt halen uit de website pagina door goede call-to-actions toe te voegen? Onze consultants weten precies hoe zij call-to-actions moeten inzetten om jouw websitebezoekers te laten overgaan tot actie. Hierdoor haal je het maximale uit je website en verhoog je het aantal conversies. Meer weten? Vul dan het onderstaande formulier in.


    Een goede tekst schrijven is voor de één een eitje, terwijl de ander er flink zijn best voor moet doen. Teksten worden geschreven met een bepaald doel. Je wilt de lezer prikkelen. Bijvoorbeeld het stimuleren van een websitebezoeker om een aankoop te doen op je website, of het laten invullen van een contactformulier. Misschien gaat het je om een offerte-aanvraag of het downloaden van een door jou geschreven e-book? Hoofdzakelijk wil je een website bezoeker triggeren om een conversie te doen. Dat is dé reden om een goede call-to-action in te zetten!

    Met zo’n call-to-action wil je slechts één ding bereiken: een website bezoeker aansporen om een bepaalde actie te ondernemen. Een pagina zonder call-to-action is een gemiste kans. Dit betekent namelijk dat je de lezer niet aanspoort tot actie, waardoor conversies zullen uitblijven. Lees hieronder onze tips voor het verbeteren van jouw call-to-actions! Spoiler: dat is dus een call-to-action ;).

    Wat is een goede call-to-action?

    Een call-to-action of afgekort CTA roept een websitebezoeker op om tot actie over te gaan. Dit kan een stukje tekst of een button zijn. De websitebezoeker kan worden doorgelinkt naar een andere pagina of formulier door erop te klikken. Voorbeelden van CTA’s zijn: 

    Call-to-action blog | InfoTrade Automotive

    Het is voor internetgebruikers cruciaal om zo snel mogelijk te vinden wat ze zoeken. Dit omdat ze binnen een paar seconden besluiten of een website aansluit bij zijn of haar verwachtingen. Als dat niet het geval is, verlaten ze binnen de kortste keren de website. Daarom is een duidelijke  CTA essentieel. Het helpt de bezoeker om te navigeren op een pagina en geeft richting aan het antwoord op hun vragen. 

    Door een bezoeker op een “Lees meer” button te laten klikken, stuur je hen naar een pagina waarop ze meer informatie kunnen verkrijgen. Hierdoor laat je zien dat je begrijpt wat een bezoeker wilt en breng je naar voren wat je te bieden hebt.

    Call-to-action blog | InfoTrade Automotive
    Call-to-action blog | InfoTrade Automotive

    Het is voor internetgebruikers cruciaal om zo snel mogelijk te vinden wat ze zoeken. Dit omdat ze binnen een paar seconden besluiten of een website aansluit bij zijn of haar verwachtingen. Als dat niet het geval is, verlaten ze binnen de kortste keren de website. Daarom is een duidelijke  CTA essentieel. Het helpt de bezoeker om te navigeren op een pagina en geeft richting aan het antwoord op hun vragen. 

    Door een bezoeker op een “Lees meer” button te laten klikken, stuur je hen naar een pagina waarop ze meer informatie kunnen verkrijgen. Hierdoor laat je zien dat je begrijpt wat een bezoeker wilt en breng je naar voren wat je te bieden hebt.

    Tip 1: Laat CTA’s aansluiten op de content

    Allereerst moet de call to action aansluiten bij de content van de pagina. Daarbij is het van belang dat je het achterliggende doel van de pagina voor ogen houdt. Is het een informatieve pagina? Dan is het passend om een “lees meer” button toe te voegen. Dit terwijl je eerder een “koop nu” button toevoegt aan een commerciële pagina. Deze CTA’s hoeven niet altijd de vorm te hebben van een button, het kan ook een simpele link in een tekst zijn.

    Tip 2: Voeg de call-to-action toe op elke pagina

    Houd in gedachte dat verschillende call-to-actions leiden tot een uiteindelijke actie. Het is een proces en gaat stap voor stap. Zo zal het plaatsen van een “koop nu” call-to-action op de homepage wellicht niet het gewenste effect bereiken. Het is beter om te starten met het stimuleren van een bezoeker op de homepage door bijvoorbeeld te verwijzen naar een pagina waarop er meer te lezen is over een product. Vervolgens kun je de bezoeker op pagina 2 het product laten toevoegen in het winkelmandje. Uiteindelijk moedig je de bezoeker op de derde pagina aan om het product af te rekenen. Het toevoegen van verschillende, opeenvolgende call-to-actions maakt de stappen iets kleiner tot de daadwerkelijke aankoop.

    Tip 3: Denk na over het design

    De vormgeving van een CTA heeft invloed op de effectiviteit ervan. Zo kun je ideeën bedenken over de kleur, de vorm en de tekstuele inhoud om de aandacht van een bezoeker te trekken.

    • Kleur: kies voor een kleur die opvalt ten opzichte van de rest van de kleuren op je website. Door opvallende kleuren te gebruiken zie je een button sneller en word je meteen aangetrokken om op een call-to-action te klikken. Gebruik hierbij kleuren die aansluiten op jouw huisstijl en jouw doelgroep.

    • De vorm: kijk naar een geschikt formaat waarmee de call-to-actions de aandacht trekken. Een te klein formaat zal niet opvallend genoeg zijn, terwijl een te groot formaat verzet bij de bezoeker oproept waardoor hij / zij de pagina zal verlaten. Daarnaast kun je kiezen voor ronde buttons, die vaak zachter overkomen. Puntige hoeken worden steeds vaker gebruikt, maar ogen harder.

    Tip 4: Denk na over de plaats van de call-to-action

    Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk conversies behalen. Daarom moet je als het ware de bezoeker aan de hand nemen om bijvoorbeeld een verkoop te realiseren of hem/haar stimuleren om contact met je op te nemen. Dit betekent dat de CTA op een logische plek moet staan, zodat de CTA opvalt. Vaak wordt een call-to-action helemaal onderaan de pagina geplaatst. Op een laptop is het dan misschien goed zichtbaar, maar is de call-to-action ook in één oogopslag te zien op een het scherm van een telefoon? Belangrijk is dat je kijkt naar waar de CTA zich bevindt op verschillende devices.

    Tip 5: Doe een A/B test

    Hoe effectief jouw call to action is kun je testen. Een mooie call-to-action zorgt namelijk niet altijd voor het gewenst effect. Zet daarom een A/B test op waarin je 2 verschillende CTA’s maakt die je met elkaar vergelijkt. Je kunt bijvoorbeeld testen of een andere kleur beter werkt. Ook kun je kijken naar de plaats van een call-to-action of de tekst in een button. Stijgt je conversieratio door de kleine aanpassing? Dan weet je dat dat de beste variant is. Google Optimize is een goed programma dat je kan gebruiken om A/B testen uit te voeren.

    Tip 6: Dit moet je niet doen

    Een goede call-to-action maakt duidelijk wat er gebeurt als je op de link of button klikt. Wees daarom duidelijk in je communicatie en gebruik bij voorkeur zo min mogelijk woorden. Een call-to-action zoals “Klik hier” is daarom overbodig, want een button laat zelf al zien dat je erop kunt klikken. Gebruik eerder termen als “Profiteer nu” of “Koop nu”. Hoe duidelijker je bent, des te sneller iemand op een knop klikt. Het is noodzakelijk dat je call-to-actions in de gebiedende wijs schrijft, maar pas op met te veel uitroeptekens. Zorg er verder voor dat je niet te veel verschillende kleuren op de website gebruikt en dat je niet te veel buttons op één pagina plaatst.

    Begin vandaag nog met het toevoegen van sterke call-to-actions

    Denk jij dat je meer kunt halen uit de website pagina door goede call-to-actions toe te voegen? Onze consultants weten precies hoe zij call-to-actions moeten inzetten om jouw websitebezoekers te laten overgaan tot actie. Hierdoor haal je het maximale uit je website en verhoog je het aantal conversies. Meer weten? Vul dan het onderstaande formulier in.


      Ook interessant:

      Blog
      Dennis Stritzko

      Occasions op Facebook

      Naast de bekende auto portals als Autoweek, AutoScout 24 en Gaspedaal en Marktplaats maken autobedrijven steeds meer gebruik van Facebook om hun occasions aan te

      LEES MEER »
      × Vragen? 👉