Hoe vergelijk je auto portals?

Veel autobedrijven gebruiken de bekende auto (occasion) portals Autoscout24, Gaspedaal, Autotrack en Marktplaats om hun aanbod, veelal occasions, aan te bieden. Maar hoe kun je nu de auto occasion sites goed met elkaar vergelijken en dus voorkomen dat je onnodig veel geld uitgeeft aan de auto portals die onvoldoende effectief zijn. Hieronder leggen we uit wat jij kunt doen!

Meet het aantal bekeken auto detail pagina’s

Auto portals rapporteren allerlei metrics zoals views, klikken en doorklikpercentage. V.w.b. de effectiviteit adviseren wij om vooral te kijken naar hoeveel auto detail pagina’s (ook wel genoemd Vehicle Detail Page of VDP) er uiteindelijk bekeken worden. De consument is daar namelijk terecht gekomen omdat hij of zij geïnteresseerd is hetgeen jij te bieden hebt. En alleen op deze plek wordt de mogelijkheid geboden om contact met jou te gaan leggen via de telefoon of via e-mail. 

Indien de auto portal de mogelijkheid biedt om naar je website door te klikken dan stuur je bezoeker uiteraard direct door naar het desbetreffende aanbod. Dus een landingspagina* met de desbetreffende auto details. Door de link te coderen met een UTM code bijvoorbeeld: “jouwdomein.nl?utm_source=autoscout24&utm_medium=portal-paid-traffic” weet je zeker dat je het auto portal verkeer goed kunt meten in Google Analytics. Je kan dan uiteraard ook de conversies meten maar je kan daarnaast ook kijken naar “kwalitatief verkeer”. Bijvoorbeeld bezoekers die uiteindelijk twee of meer pagina’s hebben bekeken. 

*Wellicht biedt je website de mogelijkheid om op de landingspagina suggesties te tonen van vergelijkbaar aanbod! Dat verhoogt uiteraard de kans op een conversie.

Meet het aantal binnenkomende telefoontjes

Dit kan je doen door verschillende VoIP nummers te gebruiken voor de verschillende portals. Die VoIP nummers laat je dan doorschakelen naar het het nummer waarop je de telefoontjes nu ook ontvangt. Een dergelijk nummer kost een paar Euro per maand plus de gesprekskosten. 

Een beter alternatief is call tracking. Call tracking is een techniek waarbij je inzicht krijgt in alle telefonische conversies (aanvragen) per verkeersbron of campagne. Als je als autobedrijf al call tracking gebruikt dan kun je per portal daarvoor een extra zogenaamde “offsite telefoonnummer” gebruiken. Bij AdCalls geldt dat dit zonder extra kosten kan voor tien van deze telefoonnummers. Heb je meer nummers nodig dan zijn de kosten daarvan slechts € 1 per maand per nummer. Door het gebruik van call tracking krijg je nog een beter inzicht en is ook een vergelijk met andere verkeersbronnen makkelijker.

Meet het aantal binnenkomende e-mails

Zorg dat je eenvoudig de mails van de verschillende portals kan meten. Als het voor jou makkelijker is dan zou je bijvoorbeeld per portal aparte mailaliassen kunnen aanmaken. Bijvoorbeeld “autoscout24-lead@jouwdomein.nl” en “gaspedaal-lead@jouwdomein.nl”. Het is ook mogelijk om optimalisaties te laten maken zodat je het aantal binnengekomen e-mails kan meten in Google Analytics. 

De volgende stap

Bovenstaand geven wij tips hoe je auto portals kan vergelijken in termen van verkeer en leads. Veel autobedrijven kunnen door optimalisatie op basis van deze gegevens al veel geld besparen. Als je als grote dealergroep of importeur maandelijks veel investeert in auto portals dan is het handig om ook naar de volgende stap te kijken: Optimalisatie op basis van daadwerkelijk gerealiseerde sales en of omzet. Gebruik je een CRM systeem of een lead systeem als LEF dan kan je overwegen om technische aanpassingen te maken zodat je uiteindelijk het daadwerkelijke rendement kan bepalen van de inzet van de auto portals. InfoTrade kan je ook hier mee helpen. Zo realiseerden wij recent voor een grote dealergroep een succesvolle koppeling tussen Google Analytics en LEF. We optimaliseren voor hen nu Google Ads campagnes op basis van daadwerkelijke sales data in plaats van alleen lead data.

Adviesmeeting

Wil je weten hoe InfoTrade je kan helpen met het nog succesvoller inzetten van auto portals? Plan dan een “Adviesmeeting”. Dat is een vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners, via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat jou het beste uitkomt!

 
Wellicht ook interessant? 

Ook interessant:

× Vragen? 👉