Hoe je met Lead Magnets meer leads realiseert

Leadgeneratie. Een proces waar iedere websitebezoeker doorheen loopt. Voor marketeers is het daarom handig en effectief om goed in beeld te komen tijdens dit proces. Nadat de bezoeker op een van jouw communicatiekanalen (social media, website, advertentie) is geweest en daar op een CTA-button heeft geklikt, komt deze persoon op een landingspagina terecht. Hier krijgt de bezoeker de mogelijkheid om zijn/haar gegevens achter te laten om toegang te krijgen tot een bepaalde dienst. Lead Magnets helpen je bij het genereren van meer leads. In onderstaand artikel leggen we uit wat dit precies inhoudt en hoe dit er voor de automotive wereld uitziet!

Lead fases

Voor de verschillende fases in het aankoopproces dien je verschillende Lead Magnets in te zetten die je helpen in contact te komen met de desbetreffende lead. Doordat niet iedere websitebezoeker even bekend is met jouw bedrijf kunnen we Lead Magnets onderverdelen in 3 fases:

Koude Lead Magnets

Hiermee wordt een websitebezoeker bedoeld waarmee jij nog nooit eerder in aanraking bent gekomen. Voor deze bezoeker word jij dus als onbekend gezien. Directe promotie van jouw producten of diensten voor deze koude leads is dus geen verstandige optie. Deze persoon zou een warme lead kunnen worden indien je hem/haar kennis laat maken met jouw bedrijf en de producten en diensten.

Warme Lead Magnets

Dit is een websitebezoeker die jouw producten/diensten kent of al eerder kennis heeft gemaakt met jouw bedrijf. Deze persoon heeft jou de afgelopen tijd vaker terug zien komen en mogelijk op een artikel of advertentie geklikt, maar verder nog niks specifieks gedaan. Deze warme lead zou je kunnen transformeren in een hete lead door gebruik te maken van retargeting.

Lead Magnets blog

Hete Lead Magnets

Hierbij gaat het om een websitebezoeker die al eerder interactie heeft gehad met jouw bedrijf. Deze persoon heeft al eerder jouw website bezocht, meerdere advertenties gezien en hierop geklikt. Misschien heeft hij wel eens een whitepaper of tipsheet gedownload. Door middel van retargeting en lead nurturing kun je mislopende of twijfelende leads, die wel het juiste gedrag op jouw website vertonen, toch laten converteren. Dit lukt door:

  • de juiste waardevolle informatie te verschaffen,
  • goed te communiceren en
  • kwalitatieve geïntegreerde landingspagina’s aan te maken.


Zo worden zij steeds dieper het sales funnel ingeduwd.

Voorbeelden van Lead Magnets

Voor de automotive branche kan er in iedere lead fase gebruik worden gemaakt van effectieve Lead Magnets. In het geval van koude leads zouden diverse whitepapers gebruikt kunnen worden met de volgende informatie:

  • afbeeldingen,
  • fiscale informatie,
  • technische gegevens,
  • prijsinformatie
  • specifieke uitvoeringen 

 

Voor warme leads zijn whitepapers met links naar user (video) reviews, info over de laatste updates of nieuws van de auto en uitvoeringen handige triggers. Handige Lead Magnets om in het geval van hete leads te gebruiken zijn:

  • een proefrit,
  • een online inruilvoorstel,
  • een online aankoop of
  • een verkoopafspraak

 
Smoke-testen

Bovenstaande lead magnets kunnen door middel van zogenaamde smoke-testen verder verfijnd worden. Hierbij bepaal je of de advertentie, post of artikel aan de juiste voorwaarden voldoen en je de juiste versie kiest. Dit kun je doen door de content van jouw artikel te promoten in een advertentie of post. Het is belangrijk om dit zodanig in te stellen dat bezoekers na een klik niet direct toegang krijgen tot deze inhoud, maar in een wachtlijst worden geplaatst. Je test hiermee dus of er überhaupt belangstelling is voor jouw artikel zonder hier al mee bezig te zijn geweest.

Ook interessant: