Deze 5 tips laten jouw klanten converteren

Het is iets wat iedere marketeer zich afvraagt; hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten daadwerkelijk converteren? In onderstaand artikel lees je vijf tips over hoe jij dit voor elkaar krijgt!

1. Pakkende titel

Met een aantrekkelijke titel trek jij direct de aandacht van jouw klanten of websitebezoekers. Hiermee nodig jij je klanten uit om verder te lezen en om informatie te halen uit de tekst. Maar liefst 80% van de lezers leest niet verder dan de titel! Een pakkende titel maakt dus echt hét verschil. Verder kijkt Google ook naar de titel om te bepalen hoe hoog het artikel komt te staan in de zoekopdrachten, vooral als deze titel zoekwoorden bevat. Een perfecte titel kan viraal gaan en, in vergelijking met een slechte titel, zelfs tot 500% meer traffic leiden. Houd hierbij in de gaten dat de titel uit ongeveer 5 tot 10 woorden bestaat en waar mogelijk een getal bevat.

2. Visuals

Afbeeldingen en video’s zijn tegenwoordig even belangrijk geworden als de tekst zelf. Klanten kunnen alleen al uit visuals de nodige informatie ophalen en ze zijn daarnaast van toegevoegde waarde voor de rest van de inhoud. Het is daarbij van belang om na te denken over welke afbeeldingen of video’s interessant zijn voor klanten en dat deze ook kwalitatief goed zijn. Het is nou eenmaal dat één beeld meer dan duizend woorden zegt en veel mensen visueel ingesteld zijn. Je kunt hierbij zowel eigen afbeeldingen of video’s inzetten om een persoonlijke tint toe te voegen of rechtenvrije visuals van websites als Pixabay of Shutterstock gebruiken. Om cijfers gemakkelijk en overzichtelijk uit te leggen aan klanten kun je gebruik maken van infographics of grafieken via programma’s als Canva of Excel.

3. Aantrekkelijke call-to-actions

Call-to-action buttons zijn onmisbaar voor een artikel. Dit is namelijk hét middel dat klanten uiteindelijk over de streep helpt en dus voor een conversie zorgt. Zorg er wel voor dat deze buttons zo aantrekkelijk mogelijk worden weergegeven, zodat klanten hier daadwerkelijk op klikken. Spreek de klant in de call-to-action dan ook persoonlijk aan. Dus niet: “contact opnemen”, maar: “neem contact op”. Wees verder duidelijk in wat je van de klant vraagt en gebruik een aantrekkelijke kleur.

4. Leesbaarheid

Hoe leesbaarder de tekst, hoe makkelijker klanten erdoorheen lezen. Dit zorgt ervoor dat klanten meer onthouden van het artikel en daarnaast langer op de website blijven. Zorg er daarom voor dat je begrijpelijke schrijftaal (simpel taalgebruik) gebruikt, aantrekkelijke visuals inzet en dat de lay-out verzorgd is.

5. Check, check, dubbelcheck

Eén van de belangrijkste tips die wij kunnen geven, is om de tekst tussendoor en na het schrijven goed te controleren voordat deze gepubliceerd wordt. Het is not done om een onverzorgd of incompleet artikel op de website te plaatsen. Controleer daarom nadrukkelijk op spelfouten, de leesbaarheid, het doel dat je wilt behalen, interne/externe links, de zichtbaarheid op verschillende apparaten en de kwaliteit van visuals. Laat de tekst ook controleren door een collega. Deze heeft vaak een andere kijk op de inhoud en kan jou op die manier van nuttige feedback voorzien.

Adviesmeeting

Wil je weten hoe InfoTrade je kan helpen met jouw contentmarketing? Plan dan een “Adviesmeeting”. Dat is een vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners, via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat jou het beste uitkomt!

Ook interessant: